Nagyon fontos azt tudnod, ki fogja olvasni, hallani a szövegedet. Ez talán a legfontosabb. Gondold csak végig! Ha egy aranyos, őzikeszemű, kedves mosolyú lányt hívsz moziba, az teljesen máshogy hangzik, mint mikor egy haverodat, nem? Vagy mennyivel másképp hangzik ugyanannak a történetednek az elmesélése azoknak, akikkel együtt voltatok a részesei, azokhoz képest, akik akkor hallanak az egészről első alkalommal? De még jobban sarkítható: van akit magázol, van akit tegezel. Sőt, van akit önözöl. Van, akiről tudod, megérti, amit mondassz, van, akinek azonnal el is kezded magyarázni mondandódat.
Nagy Bandó után szabadon: fél szavakból is. Vagy körmondatokból se.
A szövegírás megkezdése előtt tehát döntsd el, kinek írsz! Ez a döntés persze sokszor nagyon egyszerű: egy üzleti levél a partnerednek megy, egy sajtóközlemény a legújabb termékről a szaksajtónak, egy bulimeghívó a haveroknak. Egy website pedig... Kinek is?
Kinek is szól a websiteod? Mindenkinek? Ez biztos? Lehet egyáltalán mindenkinek írni? Nem, ez az egyik legnagyobb hülyeség, amit kitalálhatsz! A website esetében is nagyon fontos eldöntened, kinek írod. Azaz tudományosan: ki is a te célcsoportod (target group - a keresők kedvéért). A célcsoport - ez a kulcsszó!
Egy website nem magadnak szól, hisz te aztán igazán jól ismered a cégedet. De nem is a konkurenciának - ők talán még jobban ismerik a cégedet! A website azoknak szól, akikből élsz, akik megveszik a termékedet, a szolgáltatásodat. A vevőnek. A website célja a vevő megszólítása, ezt pedig úgy teheted csak meg, ha az ő nyelvén beszélsz, ha az ő fejével gondolkodsz, ha az ő ízlését szolgálod ki.
De mindezt úgy, hogy ne veszíts egyéniségedből: bár a szöveged a vevőnek szól, de te írod, hozzád tartozik. Ezért nem baj, sőt, kifejezetten jó, ha a stílusod visszaköszön. Ettől válik egyedivé, élvezhetővé és végső soron hitelessé az, amit leírsz. Amire oda kell azért figyelni:
- Ne írj bonyolultabb mondatokat, mint ami a célcsoportodnak, a vevőnek érthető.
- Olyan szavakat használj, ami a vevő szókincsének a része. Mert bár szépen hangzik a "srófcíger", de ha a vevőd ezt csavarhúzónak ismeri, akkor írj csavarhúzót. "A krumplileves legyen krumplileves!"
- Ne félj megmagyarázni a mondandódat! Ami neked egyértelmű és világos, az a vevődnek közel nem az, hiszen nem biztos, hogy a napi rutinjának a része a terméked, szolgáltatásod ismerete.
- Ahol kell, használj konkrét példákat! A gyakorlati alkalmazás mindig többet mond (és többet is ér), mint az elmélet.
- Ne félj ábrákat, képeket használni! Bár ez nem szöveg, de a mondandód része, és sokkal érthetőbb, mint elmesélni valamit.
- Ne másold a beszállítód szövegét kritika nélkül, hanem idézz belőle: a vevő nem hülye. Megnézi ő a többi oldalt is, és ha sajátodként adsz el egy más által készített dolgot, akkor bizalmat veszítessz. Ezért használd nyugodtan a kapott szövegeket, de kritikusan: ahol kell, írd át, ahol kell, idézz, de pontosan.
- Ne másold a konkurencia szövegét. Ez olyan ciki... és kiderül. Te úgyis jobb vagy, jobbat tudsz!
- Ne szégyelld, ha nem vagy annyira okos, mint a vevőd! Ilyenkor kérj bátran szakértő segítséget, egy jó tudományos szöveg a megfelelő helyen csodákra képes!
- Végül: használj külső ellenörzést. Olvassa el a szöveget olyan, aki a célcsoportod része. Ha neki tetszik, akkor jó eséllyel nyerő a dumád!
A pontos célcsoport meghatározásával, a vevőnek szóló üzenet megfogalmazásával érthetővé és hatékonnyá válik a kommunikációd. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy több pénzt fogsz keresni.
Utolsó kommentek