Marketing szempontból a blog egy kommunikációs csatorna. Egy olyan kommunikációs csatorna, amelynek egyedi tulajdonságai vannak, és ezek a tulajdonságok határozzák meg azt, hogy mire és hogyan tudjuk használni.
A blogoknak több fajtája van, egy elég jó felosztás elérhető a Wikipédián is (magyarul). Az alábbiakban csak az üzleti-vállalati blogokról beszélek, a megállapításaim azokkal kapcsolatosak.
Üzleti-vállalati blognak azokat a blogokat nevezem, amelyek elsődleges célja üzleti, azaz tartalma egy céggel, vállalkozással vagy termékkel kapcsolatos, az írója vagy írói az adott céghez kötődnek (ott dolgoznak vagy a cég megbízásából készítik a blogot).
Az üzleti blogolásról egy nagyon szép összefoglaló olvasható Pollner írásában.
A legfontosabb tulajdonságai a blognak (marketing szempontból):
-
személyes
-
aktuális
-
nem kötött szabályrendszerű (azaz nincsenek kötelező elemek)
-
interaktív, illetve azzá tehető
-
archivált
-
rss-t használ(hatunk)
Személyes
A blogon megjelenő írások hangvétele szükségszerűen lazább, mint egy sajtóközlemény szövege, de jellemzően a szakcikkekhez képest is közvetlenebb szerkezetű. Mivel az átlagos blogok sokszor a teljesen személyes hangvételt is megengedik, így ha olvasott blogot akarunk, akkor ehhez nekünk is érdemes alkalmazkodni.
A hangvételen, stíluson kívül a blog mint eszköz is személyes kapcsolat, közelebb áll egy konfrencián történő előadáshoz mint egy újsághirdetéshez vagy PR cikkhez.
A személyes hatást a marketing kommunikációnban ki tudjuk használni. Ennek a segítségével bizalmi viszonyt tudunk kialakítani a blogot olvasókkal, aminek eredményeként a blogban leírtakon túl az egyéb kommunikációnkat is szívesebben elfogadják, azt hitelesebbnek érzik (érezhetik).
Ugyanakkor a nyílvánvaló (vagy a későbbiekben kiderülő) hamis állítások, csúsztatások éppen az ellenkező hatást érhetik el, hiszen egy személyes hazugság súlyosabb bármi másnál.
A személyes hangvétel nem enged meg bizonyos direkt technikák használatát sem. Nem érdemes leírnunk azt, hogy egy új terméket mindenképpen vegyen meg az olvasónk - ha érdekli a blogunk, úgyis megveszi, ha kell neki. Ugyanakkor pont ez a személyes hangvétel lehetőséget ad arra, hogy ha szükéges reagáljunk más fórumokon megjelenő vádakra, hamis állításokra - vagy megköszönjünk díjakat, dicséreteket.
Aktuális
A blog aktualitását mi adjuk. Mindig friss, akár a hivatalos közlést is megelőző híreket érdemes kiraknunk a blogra, hiszen emiatt fogják sokan olvasni azt.
A cégünkkel, termékünkkel, szolgáltatásunkkal kapcsolatos hírekre is azonnal tudunk reagálni.
Az aktualitás tehát jól használható "hivatalos" kiszivárogtatásra, új szolgáltatások bemutatására, de akár egy-egy ötlet tesztelésére is.
Nem kötött szabályrendszerű (azaz nincsenek kötelező elemek)
Magyarul azt csinálunk, amit akarunk. Nincs kötöttség sem a képi megjelenésben, sem a tartalom elhelyezésében, sem a bejegyzések megírásának az időzítésében.
Azaz bátran megjeleníthetjük a cégarculat elemeit, belinkelhetjük a cégleírást, termékbemutatókat, reklámokat - vagy akár a partnereinket is.
Interaktív, illetve azzá tehető
Ha engedélyezzük a blogban a kommentezést, akkor folyamatos visszajelzést kaphatunk olvasóinktól a cégről, a termékekről is.
Persze ez az interaktivitás azt is jelenti, hogy meg kell oldani a moderálást - előzetes szabályok felállításával, és azok betratásával.
A viszajelzések pedig segíthetnek akár abban is, hogy egy-egy terméket, szolgáltatást még a bevezetés előtt teszteljünk, vagy akár abban, hogy a kitalált marketing stratégiánk egyes elemeit teszteljük.
Archivált
Ha valamit egyszer megírtunk és kiraktuk a blogra, akkor az onnantól kezdve elérhető, visszakereshető. Ha pár hét múlva esetleg töröljük, akkor is nagy valószínűséggel megtalálhatjuk valamelyik kereső archiválásai között.
Tehát ne felejtsük el, hogy amit írunk, azt csak úgy cáfoljuk később, hogy a fejünkre olvashatják a változást!
De az archiválás arra is jó, hogy visszautaljunk régmúlt eseményekre, akciókra.
Rss-t használ(hatunk)
Erről bővebben már itt írtam. A legfontosabb, hogy az rss segítségével az általunk publikáltak gyakorlatilag azonnal eljutnak az érdeklődőkhöz.
Mire nem érdemes használni a blogot?
Semmi esetre sem érdemes használni rövidtávú kampányokra. A blog - a weboldalhoz hasonlóan - a hosszú távú stratégia részét kell képezze.
Ez azt is jelenti, hogy ha egyszer elindítjuk, akkor azt folyamatosan írni kell. Eredményeket egyébként sem várhatunk azonnal, az is elképzelhető, hogy csak néhány hónapos felfutás után lesz látható eredménye a blognak.
A blog nem alkalmas termék bevezetésére sem - akkor, ha a blog csak a termék bevezetésére készült. Egy már működő blog alkalmas új termék bemutatására, de ehhez az kell, hogy ne csak erről szóljon az összes tartalom.
Ne használjuk a blogot direkt ár akciókra se, ne itt hirdessünk meg leárazást például! Ez is olyan direkt üzenet, ami rombolhatja a bizalmat, az elfogadottságot.
Mire érdemes használni a blogot?
Először is a cég image-ének az építésére. Arra, hogy növeljük az ismertségünket, a felületes ismertségen felül többet is bemutathassunk magunkból.
Háttérinformációk közlésére is kiválóan alkalmas a blog. Egy-egy új termék vagy szolgáltatás esetén trükköket, tippeket adhatunk, de egy cégbővülés vagy átalakulás is olyan esemény, amikor a blog kiváló eszköz a bővebb információk kommunikálására.
Fogyasztói véleményeket is nyerhetünk, ha a blogunk már elég olvasott. Igaz, az ilyen visszajelzések egyáltalán nem reprezentatívak és nem helyettesítenek egy normális kutatást, de ötleteket, tippeket kaphatunk, és az esetleges hibákat is nagyon hamar megtudhatjuk.
Megjegyzés
A fentiek után el kell mondanom, hogy minden cég egyedi és így minden cég egyedi problémákkal és lehetőségekkel rendelkezik. Így a blogok használatában, használhatóságában sok eltérés lehet. Ez egyrészt azt jelenti, hogy nem érdemes szolgai úton másolni mások megoldásait, minden esetben meg kell nézni, hogy mennyire alkalmazható az a saját céges környezetünkben.
Másrészt azt is jelenti, hogy bizonyos eszközök - amelyek máshol nem javasoltak - mégis sikerrel alkalmazhatóak nálunk.
De a blogolás egy folyamat. Ha egy cég ezt a kommunikációs tevékenységt is komolyan folytatja, akkor hamar kialakul, melyek azok a területek és megoldások, amik sikeresen alkalmazhatóak.
Utolsó kommentek