A kattintás alapú (Pay-Per-Click, PPC) kampányok legnagyobb veszélye, ha valaki rosszindulatúan kattint. Korábban leírtam egy konkrét ajánlatot is arra, hogy hogyan lehet ezt kihasználva pénzt keresni. Egy-egy üzleti tárgyaláson is elhangzik az a kérdés, hogy mit lehet kezdeni az ilyen ál-kattintásokkal. De a Google hazája az USA, ahol nem állnak meg az ügyfelek a kérdésnél, hanem lépnek is, ha kell. Konkrétan perrel. Ugyanis azt mondják, ha a Google nem tesz meg minden lehetségest az álkattintások ellen, akkor hibázik.
A Google hirdetési rendszere viszont nemzetközi. Mi is használjuk, itt, Magyarországon. Ezért ha van egy per, ami csoportos, abban mi is részesek lehetünk. És nemcsak elvben:
Amennyiben 2002. január 1-től kezdve mostanáig bármikor online hirdetést vásároltak a Google cégtől, akkor részesei az Arkansas állambeli Miller County bíróságán benyújtott csoportos keresetnek
Ezzel kezdődik az a dokumentum, amit pár napja kaptam meg én is (via Habencius István).
Update: persze felmerült bennem is, hogy ez az egész kamu. Nem tudom sem megerősíteni, sem cáfolni az egészet, mindenesetre ez van a Google blogján: http://adwords.blogspot.com/2006/05/lanes-gifts-v-google-settlement.html
A dokumentum részletesen leírja a per tárgyát, a szükséges lépéseket, azt, hogy ki milyen módon vehet részt benne - mindent.
A per már tart egy ideje, ennek következményeként a Google hajlandó a megállapodásra. Ahhoz, hogy kapjunk vissza pénzt, jeleznünk kell az igényünket.
HOGYAN KELL BENYÚJTANI A KÁRIGÉNYLÉST?
Kárigénylési
űrlapot azok kaphatnak, akik 2006. június 19. és 2006. augusztus 4. között ellátogatnak az alábbi webhelyre, és ott megadják a kért adatokat. www.clicksettlement.com
Egyébként mindenki érintett, akik 2002. január 1-e után a Google cégtől hirdetést vásárolt, így nálunk is nagyon sokan. (Ezért is furcsa, hogy semmi hazai cikket nem találtam a témában.)
A teljes dokumentum letölthető (magyarul is) a fenti webhelyről, de felraktam én is ide.
Fontos, hogy ha kárigénnyel élni akarunk, akkor a fenti időpontot tartsuk be, mert augusztus 4-e után elutasítják a kérésünket.
Update: Persze ha igaz az egész. Mindenesetre érdemes lesz 19én rákattintani a lapra, megnézni, mi is lesz ott.
A fenti dokumentum után azért megkérdeztem az egyik hazai PPC alapú szolgáltató képviselőjét, ők mit szólnak ehhez, mit tesznek az ál-kattintások ellen?
Kálmán Tamás, az Etarget képviselője elmondta, hogy ők egy - nem publikált - algoritmus segítségével figyelik a kattintásokat. A gyanús eseményeket szűrik, és azt követően még át is nézik (tehát a végső ellenörzést nem program, hanem ember csinálja). Ha valóban vitatható egy-egy esemény, akkor annak árát automatikusan jóváírják az ügyfél számláján, és erről értesítést is küldenek.
Tehát az Etarget rögtön fizet, amint észlel ilyen problémát. Az algoritmus pedig figyeli az IP címet, a kattintási gyakoriságot és hasonló (mint írtam, nem publikált) adatokat.
Utolsó kommentek