Dolgozok már egy ideje a Blogtérnek tanácsadóként, így értelemszerűen folyamatosan figyelem a hazai blogszolgáltató piacot, hiszen látnom kell a konkurenciát, és érzékenynek kell lennem a történésekre.
Amikor a Blogtér konkurenciájáról beszélek, akkor mindig a Freeblog neve merül fel, és másé nem. De talán ez egy kis magyarázatra szorul, főleg, mert van még egy szolgáltató, a Blog.hu (ez a blog is ott van ugye), amelyik nagyon szép számokat mutat. Én mégsem nevezem konkurenciának.
A Blog.hu az Index házi blogjainak a szolgáltatója jelenleg, és mellettük vagyunk néhányan, akik csináljuk saját dolgainkat. De a Blog.hu (nem nyilvános, de tudhatóan látványos) látogatottságát elsősorban az Index címlap generálja. Hogy ez mekkora forgalmat hozhat? A nyár elején elkészült az Iwiwceleb gerillablog (ami sajnos azóta is áll...), ami kapott Index címlapos publicitást, és 6 óra alatt kb. 1600 látogatót hozott a portál a blogra. Ez egy átlagos blog napi nézettségének 3-5-10-szeresse.
Így a Blog.hu egy másik pályán mozog: olyan, mintha egy rovat lenne egy piacvezető portálon, és ha összehasonlítjuk valamivel, akkor más hasonló témájú rovatokkal érdemes. Mindemellett természetesen kell a jó és állandó tartalom, és tudom, hogy Hírbehozó, Sztahanov és a többiek rengeteg munkája nélkül - ami blogmunkási meló! - nem lenne sehol látogatottságban a Blog.hu. Tehát ezzel nem kívánom leszólni a Blog.hu-t, sőt.
De nézzük megbízóm legfőbb konkurensét, a Freeblogot! Ugye most kapott új címlapot, olyat, ami már versenyezhet a Blogtér címlapjával, így talán érdemes most egy vonalat húzni, és megnézni, eddig mi volt. És majd mondjuk 28 nap múlva ismét visszatérünk, megnézzük, mit változtatott az új címlap!
Egy ilyen konkurencia analízis egyik lépése - és most erre koncentrálok csak - a látogatottság összehasonlítása. Szerencsés helyzetben vagyok, mert mindkét szolgáltató adatai elérhetőek a Webauditon, így nem csináltam mást, mint beraktam azokat egy táblázatba, és generáltam két grafikont, amikben az oldalletöltést és a unique arányt hasonlítottam össze.
Ami számomra a megdöbbentő, az a két grafikon szigorú együttmozgása: láthatóan egy-egy csúcs vagy mélypont az egész blogszférát érinti, azaz olvasottság szempontjából tök mindegy, hol van a blog, annak adatai bizony nem elsősorban a szolgáltatón múlnak! Másrészt a Blogtér sokkal hektikusabban mozog, nagy amplitúdókat produkál, olyan esetben is, amikor a Freeblog nem mozdul. Ez elsősorban a tudatosabb tartalomépítés miatt lehetséges, ami láthatóan bejött. Erre kell most választ adnia a Freeblognak az új címlappal és talán mással is. A Blogtér mindenesetre fog lépni, és hogy mit, arra már olyan sokat nem is kell várnunk...
De mégis, mi értelme van a fenti összehasonlítgatásnak? Miért kell ez a - valljuk be - gyerekes "én vagyok a nagyobb" játék? Természetesen a bevételek miatt. A Freeblog és a Blogtér a hazai reklámpiacból szeretne előbb-utóbb megélni, így nem mindegy, hol van és hol vannak mások. Másrészt, ami elindította bennem ezt a konkrét megnézést, a Freeblog új logója volt, ezzel a felirattal: "a legnagyobb hazai blogszolgáltató". Gondoltam, megnézem, a látogatottságra gondoltak-e. A fentiek alapján nem.
Egyébként pont a reklámpiaci helyzete miatt sem konkurense kettőjüknek a Blog.hu, hiszen célirányos, konkrét értékesítés ott nincs.
Itt van hát az ősz, itt vannak (és lesznek) az újdonságok, eldörrent a startpisztoly, várjuk az eredményeket. És közben mindenki azon van, hogy legyen végre a blog egy elfogadott felület a hirdetőknek is. Aztán - meglátjuk. Hátha üzletnek sem utolsó blogot (vagy szolgáltatót) indítani :-)
Utolsó kommentek