Szántó Balázs írt egy nagyon jó és tisztázó bejegyzést az egri Reklámkonferencia kapcsán. Az írás elsősorban a gerillamarkeing etikai oldaláról szól, és olyan fogalmakat próbál helyére rakni, mint a WoM és a stealth marketing. >>>Marketing és etika
Balázzsal már a konferencián is arról beszélgettünk, hogy valahogy a fogalmak keveredése túl természetes dolog: miközben a WoM (és az ügyfélevangelizmus) alapvetően nem pénzért történik, aközben a bemutatott példák pénzes játékok voltak.
A már általam is említett gerilla-délután prezentációi indították Balázst is a bejegyzés megírására.
Egyébként érdekes volt látni, mennyire különös, saját világ ez a nagymegrendelői-nagyügynökségi szféra. A fogyasztók innen nagyon messze vannak, kizárólag a pénz és az azzal elérhető piaci hatalom dominál, és negálódik minden más, ami ezen kívül van.
Ilyen értelemben ez nem is Reklámkonferencia, hanem Mainstream Reklámkonferencia, sőt inkább Akik sokat költenek Reklámkonferencia volt. Nem baj ez, természetesen. A világ így működik, a reklámvilág pedig fokozottan. Éppen csak valahol önáltatás, önbecsapás azt gondolni, ez az elefántcsonttorony sérthetetlen. És a gerilla szekcióban is így tettek, pedig jól tudhatjuk, hogy pár gerilla-terrorista mire lehet képes.
Hogy mire gondolok? Az online szekcióban arra a kérdésre, hogy készül-e csak a netre reklámfilm, egyértelmű volt a nem, mert drága válasz. Nos, ha ők így látják, az nem jelenti, hogy igazuk van... Mondjuk úgy: az ügynökségeken keresztül nem készül. Mert azért lehet tudni, hogy minimál (jóval egy millió Ft alatti) költségvetésekkel igenis készülnek félamatör reklámfilmek. Direkt a netre. Éppen csak a "szakma" ezen egy fillért nem keres, tehát nincs.
De nem volt szó - sehol! - az interneten egyre nagyobb teret nyert PPC hirdetésekről (kattintás utáni fizetés), a keresőmarketingről, a keresőoptimalizálásról. Amikor a konferencia elején felmerült a kérdés: mitől sikeres valamelyik eleme egy ügynökségnek, akkor nem hangzott el ez a mondat: ha az ügyfélnek megtérül a befektetett pénze.
Végül idedobnék még egy gondolat-buborékot, ami többször is felmerült bennem. Ugye a reklámmegoldásokat alapvetően ATL és BTL szavak mögé szokták sorolni.
Az ATL az előre tervezett, nagy költségű reklám, a BTL a "maradék pénz elköltése", azaz a kis költségű megoldások. Aztán van ugye a kettőt áthidaló TTL, amikor átlépjük azt a bizonyos L-et, azaz Line-t. (ja, mert ATL: Above-the-Line, BTL: Belowe-the-Line).
Na de mit kezdjek azzal a bullshittel, amikor valaki azt mondja: ez a megoldás nem ATL és nem BTL? Akkor micsoda? Maga a VONAL???
Utolsó kommentek