Megéri blogolni? Bejön az a pénz, amennyi időt az ember belefektet? Egyáltalán, kérdés lehet ez? Szabad egyáltalán hirdetni a blogokban? Ezek a kérdések egyre égetőbbek, egyre fontosabbá válnak. Járjuk ezt egy kicsit körbe! Nézzük meg, miért is kéne hirdetni blogokban, és nézzük meg, hogyan lehet hirdetni? És ismerkedjünk meg egy új fogalommal is: rss hirdetés.
Miért?
Miért lehet jobb hirdetni egy blogban, mint egy hagyományos weboldalon? Mert az nem érv, hogy reklám benő minden szabad helyet, és ahol lehet, ott logó fog megjelenni. A blog ugyanis pont nem ez a műfaj. A blog az a műfaj jelenleg, mint volt a net úgy 10 éve: nem kereskedelmi termék. A blogolók háromnegyede azért ír, hogy megossza a gondolatait másokkal, és legalább ennyien gondolják a blogot az önkifejezés egyik módjának. Ebben nincs benne a pénz.
Tehát miért? Talán mert a blogot olvasók számára messze az internet a legfontosabb hírforrás, ez a hiteles csatorna. És mert a blogot olvasók között sok a véleményvezér. Gyakorlatilag minden olyan netező, aki blogot olvas, használja a hálózatot mint információforrás. Azaz bár kevesebb embert lehet elérni a blogokon keresztül, de azokat érdemes.
És a blogger? Neki megéri? Ez az igazi kérdés: vajon mennyit veszít a hitelességből az a blog, ahol hirdetések jelennek meg? Azt gondolom, ha egyértelműen elkülönül a tartalomtól a hirdetés, akkor ebből nem lehet gond. Persze rövid távon könnyen lehet, hogy páran neheztelnek majd (ez nálam, itt ebben a blogban is megtörtént), de ahogy a weben az elmúlt tíz évben, úgy a blogokon is megszokjuk a hirdetéseket.
És ha a blogger pénzhez jut, akkor még a minősége is jobb lehet a blogjának (csak lehet, nem biztos, hogy lesz!).
Hogyan?
Az internetes hirdetés már sok-sok éve működik, nem nagyon lehet újat kitalálni, az a kérdés, mi élhet meg a blogban.
-
Először is lehet maga a blog a hirdetés. Ez a blog is egy hirdetés (hopp, most lelepleződtem), magamat és a cégemet hirdetem vele, és azt kell mondjam, működik. Nem kevés munkával, nem kevés folyamatos tanulással jár, de megéri.
-
Aztán lehet olyan blog is, ami úgy tesz, mintha nem lenne az, és közben mégis hirdetésként működik. Erre a néhány hazai példa közül itt van egy: a Motel című filmhez készített ál blogot a red-stars.
-
A következő lépés olyan, amit én nem támogatok, sőt, kerülendőnek gondolok: a fizetett bejegyzések, amiken nem látszik, hogy valójában hirdetés. Erről nem is írnék többet, könnyű elképzelni, miről is van szó.
-
Aztán lehet úgy írni valamiről bejegyzést, hogy odaírjuk, jelezzük, ezért bizony pénzt kapunk. Ilyet szoktam én is csinálni, ezért ennek előnyeiről-hátrányairól nem lenne túl hiteles, ha beszélnék. Esetleg írjátok meg kommentben, mit gondoltok róla.
-
El lehet helyezni hagyományos hirdetést is a blogon: ezt próbálja most a Freeblog is, meglátjuk, mennyire jön be.
-
Lehet egy blognak támogatója, aki kirakatja a logóját, állandóan ott van, de semmi mást nem csinál. Erre sok példa van a Blogteren, az elsők között volt a Wizz által támogatott Világpolgár.
-
Aztán van még egy megoldás külföldön, ami - eddig - nálunk még nem volt, ez pedig az rss hirdetés. Erről még írok egy kicsit alább.
-
A végére hagytam a leginkább működő modellt: kattintás alapú hirdetések a blogban, elsősorban itt a Google AdSense-re gondolva. Külföldön jelenleg ez a működő modell, ebből tudnak néhányan annyit keresni, hogy akár főállású bloggerek is lehetnek. Persze ehhez jó sok olvasótól nem kevés kattintás kell, de ez működik, és mivel tartalom alapján célzottak a hirdetések, és mert nem tolakodó, így el is fogadják. A hazai két ilyen hálózat (Etarget és CT Network) nem nyitott (még) a blogok felé, bár az Etarget megjelenik már pár helyen, de nem ez a fő csapásirány. Érdekességként: a nálam elhelyezett Etarget hirdetések szeptember 1500 Ft bevételt hoztak. Ebből nem veszek magamnak Citroën C6-ot...
Hát, ennyit sikerült összeszednem hirdetési megoldásra, és most aktualitása miatt nézzük meg az rss hirdetést!
Hirdetés rss-ben
Bár nálunk a blogot olvasó, rss-t ismerő felhasználóknak is csak harmada használja, de az Internet Explorer 7 várhatóan hamar sokkal népszerűbbé teszi ezt a szolgáltatást.
Apropó, mi is az rss?
Az RSS webes együttműködésre szolgáló XML állományformátumok családja, melyet híroldalak és blogok használnak. A felhasználók az RSS révén előre beállíthatják, hogy honnan szeretnék a friss híreket megkapni, amelyek egyetlen felületen hozzáférhetők, kezelhetők lesznek. Az RSS a Really Simple Syndication (körülbelül: nagyon egyszerű információ megosztás) rövidítése.
Tehát egy olyan szolgáltatás, amely „házhoz hozza” a friss híreket, a blogok új bejegyzéseit. Így biztosak lehetünk abban, hogy nem maradunk le semmi számunkra fontos információról.
Már jópár hónapja, sőt talán egy éve is működik - egyre több blogon - az rss hirdetés. Úgy képzeljük ezt el, hogy az olvasó által megjelentetett szöveg után még ott van egy szöveges vagy képes hirdetés. Íme egy példa:
Szerintem ez egy hatékony hirdetés és kellően nem tolakodó, bár ott van szem előtt. De nem villog, ugyanakkor elkülönül, és nagyon nagy előnye, hogy lehet tartalom érzékeny a megoldás.
Amiért ezt most előszedem, az ennek a megoldásnak a hazai premierje. A pár napja bemutatott, Internet Hungary 2006-re készült Planet IH oldalon (aminek már új, saját domaines címe van: http://www.planet-ih.com/) elérhető rss csatornában jelenik meg hazánkban először ez a megoldás. (Ebben a pillanatban ez még csak kísérlet, de gondolom keddre, a Konferencia idejére már éles is lesz.)
Ennek örömére én is ki fogom próbálni, ilyen premierről nem szabad lemaradni!
Itt van hát a szép új világ, hirdetések blogokban és rss-ben. Tetszik, nem tetszik, ez már itt van, ez már nem a jövő: ez a jelen.
(A bevezető kép forrása: http://www.gapingvoid.com/Moveable_Type/archives/003352.html)
Utolsó kommentek