Számon tarthatják, mit telefonoztam
s mikor, miért, kinek.
Aktákba irják, miről álmodoztam
s azt is, ki érti meg.
Miközben egy korábbi írásom kommentjeiben a Medián Webaudit és a Szonda-Ipsos jeles képviselői továbbra is vitatkoznak (érdemes benézni, nagyon tanulságos), a piac harmadik meghatározó szereplője, az NRC tegnap elindította a szokásos internetes kutatását, a Visitor Media Research őszi "felvonását".
A korábban évente, mostmár évente két alkalommal elvégzett kutatás online módon kerül felmérésre (azaz bannerre kell kattintani, amire feljön a nem rövid kérdőív, és azt kell kitölteni). Én a magam részéről szkeptikus vagyok az ilyen típusú megoldásokkal kapcsolatban, de tisztában vagyok az előnyeivel és azzal is, hogy mivel próbálják pontosítani az eredményeket.
Azaz konkrétan az a bajom, hogy szerintem egy ilyen online panel nem az átlagos internetezőről ad képet, hanem azokról, akik szeretnek ilyen izéket kitöltögetni. Márpedig elég sokan nem aktívak, csak befogadók. Bizonyos rétegek (pl. felső vezetők) körében ez fokozottan így van. A kattintások szabályozatlansága miatt a válaszolók gyakorlatilag véletlenszerűen kerülnek kiválasztásra, és előfordulhat az is, hogy egy ember több alkalommal tölti ki az ívet (több gépről például).
De! A megfelelő súlyozásokkal, offline adatokkal elég jól pontosíthatóak az eredmények. Igaz, egy-egy kisebb portál esetében előfordul, hogy a kicsi elemszám miatt (azaz azok alacsony száma miatt, akik azt jelölték, ők biza olvassák) torz eredmények születnek, de összességében és főleg a nagyobbakra nézve elég jó képet ad arról, egy-egy oldalnak milyen a demográfiája, milyen az olvasók fogyasztási szokása, mekkora kb. a keresztolvasottság stb.
Tudom, hogy egy szofisztikált, nem online (azaz személyes lekérdezéssel készülő) kutatás sokkal drágább lenne, és nem lenne sokkal pontosabb. Másrészt az NRC 2001 óta csinálja ezt a fajta megoldást, mára nagyon sokan használják a portálok és az ügynökségek körében, így kvázi szabvánnyá vált, de legalábbis mindenki elfogadja.
Nagy előnye pedig az, hogy van. Sokkal könnyebb az életünk így, hogy tudunk adatokat, tudunk ügyesen kampányokat tervezni.
Ezért ha belefutunk a bannerbe, töltsük ki a kérdőívet, hadd legyen minél pontosabb!
(A bejegyzést kezdő pár sor József Attila Levegőt! című verséből származik.)
Utolsó kommentek