Végre sikerült elolvasnom Máth András remekbe sikerült médiapiaci jóslatait. Nem fogok vitatkozni az abban írtakkal, az általam ismert dolgoknál ugyanis jórészt egyetértek, a nem ismerteknél pedig hiszek Andrásnak.
Ami viszont nekem az egészből lejött, az egy nagyon szomorú kép a hagyományos médiáról. Egy-két kivételtől eltekintve ugyanis nem tekintik valós csatornának az internetet. Használják marketing célokra, használják egy-egy szolgáltatásra, de nem szerves része az életüknek. A tavalyi egri Reklámkonferencián egy szekció-beszélgetésen is az volt az érzésem, hogy bizony se a vezető tévék, se a vezető rádiók, se a vezető kiadók nem érzik valós és azonnali kihívásnak az internetet.
Pedig ennek a hozzáállásnak már most láthatják a negatív következményeit: két olyan portál a vezető hírszolgáltatás, amelynek nincs hagyományos média kapcsolata! Azaz elvileg drágább és hatékonytalanabb működésű, és mégis hatalmas szeletük van az olvasottsági és a reklámtortából (ez a két portál természetesen az Index és az Origo).
Még szomorúbbnak látom azt a képet, amit részben András is érint, ez pedig a hagyományos bulvár az internet hazai szegletében. Ez már csak azért is érdekes, mert a mindenféle átalakulások előtt volt három olyan oldal, ami ezen a téren erős volt. Ezek az RTL Online, a Korridorból lett tv2.hu és a Blikk.hu. De aztán szépen lassan lecsökkent a tartalmuk, hírek szempontjából használhatatlan vackok lettek, csak szörnyülködni járok ezekre néha. Mert a tévéműsorokat inkább a Port.hu-n nézem, a bulvárt pedig pl. a Velveten.
Az egészben az a legfurcsább, hogy csak rá kell nézni a reklámpiaci tortára:
A listaáras adatok szerint a múlt évben 540,78 milliárd forintot költöttek reklámokra, 7,2 százalékkal többet az egy évvel korábbinál - közölte a TNS Media Intelligence Kft. A legdinamikusabban az internetes reklámok piaca bővül, itt 70 százalékkal költöttek többet reklámra 2006-ban a megelőző évi ráfordításoknál.
Ha valaki ezt látja, és hisz az internetben, akkor mit csinál? Azt, amit a Simó féle T-Online: vásárol, beruház, helyet csinál a hirdetéseknek! És a hagyományos médiának ehhez megvan a tartalom, a piaci háttér, valamennyire a pénz és kisebb-nagyobb médiafogyasztói kör.
Mert aki lemarad, az kimarad. Előbb-utóbb minden területen lesznek erős internetes vállalkozások, a piac telített lesz, az újak már versenyző környezetbe érkeznek. És akkor egy ilyen elemzésben csak annyit lehet majd írni: így jártak.
Utolsó kommentek