Ha csinálsz egy szolgáltatást, egy céget, egy bármit, ami kapcsolatba kerülhet más emberekkel, nagyon hamar el kell döntened, kiknek is akarsz kommunikálni. Az nem válasz, hogy mindenkinek. Néhány perces beszélgetés után mindig kiderült eddig, hogy valójában kiket is akarunk megcélozni az üzeneteinkkel.
És ebből már sokminden következik. A kommunikáció módja, eszközei, stílusa - minden.
Nincs is addig gond, amíg a kommunikációdat azok és csak azok "kapják meg", akiknek szól. Ha viszont nagy a szórás, vagy ha a megcélzott továbbadja az üzenetedet más irányba is, akkor könnyen szaladsz bele olyan helyzetbe, amikor értetlenül fogadják azt, amit mondtál.
Nem elvont dolgokról van itt szó, elég csak szétnézni a reklámok világában. Símán működő hirdetés egy évi többszázezer forintos golf club bérlet ajánlat, ha azt mondjuk a felsőkategóriás autókat vásárlóknak juttatod el. De ha ugyanezt a hirdetést a metróban osztogatod, akár még meg is verhetnek miatta...
Persze ennél sokkal árnyaltabban működnek a dolgok a valóságban, és úgylehet rá se döbbenünk, hogy egy üzenet most éppen nem is nekünk szólt. Mert például a tévében én is látom a tamponhirdetést. Meg a mosóporokat. Holott nagyon nem vagyok célcsoport... És éppen ezért zavar, idegesít.
És mégis: ha készítünk egy weboldalt, egy kampányt, egy kommunikációs tervet, mindig el kell döntenünk, kinek is szólunk. És ha ez megvan, akkor következetesen végig kell vinni a kommunikációt. Még akkor is, ha ez esetleg egyeseket sért... Persze olyanokat, akik soha a büdés életbe nem lesznek üzleti partnereink.
Persze azért vigyázzunk! Mert könnyen lehet, a megsértett csoportok erősebbek, mint mi gondoljuk, és a negatív kritikájuk visszahat. Fokozottan igaz ez az interneten, ahol sok eszköz van arra, hogy elmondjuk a véleményünket. Fórumok, chat-ek, blogok, kommentek, lánclevelek - és máris látja, olvassa a célcsoportunk, hogy valami nem stimmel velünk. És mégha nincs igazuk a bírálóknak, akkor is kínos ez. Tehát legyünk körültekintőek, és kommunikáljunk úgy a célcsoportunknak, hogy ha az mellé is megy, ne kelljen napokig magyarázkodnunk.
Ezt a hatást egyébként használhatjuk direkt eszközként is: mindegy mit, csak beszéljenek rólunk! De akkor már ezzel bővült is a célcsoportunk, belekerültek azok a véleményvezérek, akik bár nem fogyasztóink, de vihetik a hírt a fogyasztóink felé. És akkor már megint tervezett kommunikációról beszélünk.
Utolsó kommentek