Mostanában van pár olyan kampányterv, ahol célozni kell, minél jobban. Ennek kapcsán merült fel az: mi alapján érdemes célozni a hirdetésed?
Ehhez persze meg kell ismerni a célközönségedet, amit vagy egy kutatással tehetsz meg (piacilag), vagy a korábbi ügyfelek/eladások átnézésével. Vagy még sok más módon. De tudnod kell, mit nézz!
Adódik, hogy a demográfia jó célzási lehetőség: férfi vagy nő, hány éves, hol lakik, mi az iskolai végzettsége, hány gyereke van, mennyi a jövedelme. De vajon ez mennyire lesz pontos?
Egy előadáson hallottam a következő példát, jól megmutatja, milyen probléma merülhet fel.
Adott egy termékcsoport: jogi szakkönyvek. Adódik, hogy ezt elsősorban jogi végzettséggel rendelkező vagy azt megszerezni kívánó, közepes vagy jómódú vevőknek célozzuk. Példánk főszereplője viszont középkorú hölgy, aki lakberendező. Ügyfelei közt nagyon sok jogi foglalkozású van, és részben emiatt is intenzíven érdeklődik a jogi témák iránt. Ezért rendszeresen vásárol is ilyen könyvet. Közben persze teljesen kihullik a demográfiai szűrőnkön. Mégis honnan tudhatnánk, hogy őt érdekli a jogi téma?
A viselkedéséből! Abból, hogy korábban is más vásárolt könyvet a témában, hogy jár neki ilyen folyóirat, stb.
Most mondhatnánk, jó, kiesett egy ilyen csodabogár, de azért a célcsoportunk nagy átlaga elérhető a "szokásos" módon. De vegyük észre: a nagy átlagot is jellemzi ez a viselkedésminta. Jogi könyveket vásárolnak, jogi folyóiratra fizetnek elő, jogi kongresszusokra járnak stb.
Tehát ha a viselkedés alapján célzunk, több embert érünk el - akik szintén a célcsoportunk. Sőt, pontosabban a célcsoportunk! Hiszen egy jogi végzettségű, jómódú ember lehet, hogy festésből él. A jogi könyveket meg kerüli, mert csak a szülők miatt végezte el az egyetemet...
Szóval, már a kutatáskor érdemes ebbe az irányba tapogatózni: az érdeklődés, a viselkedés relevánsabb, mint a demográfia.
Utolsó kommentek