Kb. mindenki tudja, aki csak kicsit is tech-buzi, hogy pénteken megjelent az Apple telefonja, az iPhone. Sok adat, sok elgondolkoztató növekedési előrejelzés és rengetek információ - ez jellemzi azt a hype-ot, ami most ért a tetőpontjára.
Ami számomra érdekes volt, az a bevezetés módja. Olvasom egyes helyeken, hogy úgy lett népszerű és ismert az iPhone, hogy az Apple "nem is reklámozta". A fenéket nem. Éppen csak nem hagyományos eszközöket használt!
Mert mit csinált az Apple? Érdeklődést keltett azokban a körökben, akik az internetes közbeszédet meghatározzák: a véleményvezérekben. Blogok írói, újságok szerkesztői kapkodtak az információk után, megírva minden igaz és igaznak vélt pletykát, és vitatkozva azon, vajon mennyire lesz jó vagy sem az új telefon.
Ezzel gyakorlatilag azok reklámozták az iPhone-t, akiktől az ilyen termékek kritikáit várjuk, akik az ilyen típusú termékek esetében a megmondó emberek. Mindezt úgy, hogy az Apple semmit nem fizetett nekik!
Ügyes. Ügyes, de nem véletlenszerű. Az Apple hosszú évek óta építgeti a jó hírnevét, építgeti maga körül a hype-ot. Annyira így van ez, hogy az Apple alkalmazott először olyan valakit, akinek ez volt a dolga: vállalati evangelistaként megtalálni az evangelista ügyfeleket és hirdetni az Apple jó hírét. (Nem mellékesen ez az ember Guy Kawasaki, tessék olvasni a blogját rendszeresen!)
Szóval igenis van reklámja az iPhone-nak, és valójában nem is olcsó ez a reklám. Hosszú évek tudatos munkája, ami most ért el a csúcsra: annyira rá vagyunk utalva a közösségi hírekre, hogy kiemelt tényezővé vált és így az itt okosan mozgó cégek bizony tetemes előnyre tesznek szert.
Nehéz lesz a többi cégnek követnie ezt az utat, bár sokan próbálják. Nehéz, mert nem megy egyik napról a másikra. Sokat kell ahhoz tanulni, hogy a word-of-mouth marketing, azaz a szóbeszéd marketing (szájreklám) természetesen működjön és ennyire elsőprően hatékony legyen.
Persze egy ekkora bevezetésre van más út is, amikor az ember fizet a reklámokért. A hagyományos út. A Microsoft a Windows95 bevezetésére akkoriban 1 milliárd dollárt költött. Lehet úgy is.
De az Apple megoldása nemcsak olcsóbb, hanem elegánsabb is. Igaz, nem lehet minden hónapban megcsinálni...
Utolsó kommentek