A hódmezővásárhelyi "mutyi" barter után elgondolkoztam azon, vajon a leírtakon túl mennyire tesz ez az ügy rosszat az internetes médiabartereknek? Mennyire fogják cégek azt érezni, hogy ami barter és banner, az lehúzás?
Félek tőle ugyanis, hogy ez is következménye lehet az ügynek...
Éppen ezért le szeretném írni: lehet jó médiabartert kötni, úgy is, ha az egyik oldalon internetes hirdetés, míg a másik oldalon tárgyiasult termék vagy szolgáltatás vagy akár offline hirdetés van.
Nézzük, mik a legfontosabb szempontok, hogy jó bartert kössünk:
1. Legyen szükségünk a barterben kapott hirdetési lehetőségre! Csak akkor kössünk bartert, ha valóban kell a hirdetés, és valóban ott kell a hirdetést. Ezt eddig igazán triviális dolognak gondoltam, de úgy tűnik, mégis érdemes kiemelni. Mit jelent az, hogy kell a hirdetés? Például azt, hogy van mit reklámoznunk az elérhető célcsoportnak, hogy azokat érjük el, akiket érdemes, hogy lesz anyagi előnyük a hirdetések megjelentetéséből, azaz keresünk rajta!
2. Keretszerződést kössünk, amely nem kötött hirdetési helyeket és formákat tartalmaz, hanem listaáron elkölthető összegeket! A vásárhelyi példánál maradva: nem havi 10 millió banner 670 ezer forint értékben, hanem például 6 millió 700 ezer forint értékű listaáras hirdetést bárhol a portfolióban, amelyből 90 százalék kedvezményt adnak (így az összegszerűség is teljesül).
3. Legyen görgethető az összeg hónapról-hónapra. Azaz ha két-három hónapig nem használjuk ki a hirdetési lehetőséget, akkor az ne vesszen el, hanem a későbbiekben fel lehessen használni.
4. Legyen egyértelműen rögzítve, mely helyeken vehetjük igénybe a bartert, és ha vannak olyan helyek, ahol nem, akkor az is le legyen írva.
5. Lehessen kihátrálni a szerződésből. Azaz ha nem jön be vagy nincs rá szükség, akkor fel lehessen függeszteni a megállapodást, és el lehessen számolni az addigiakkal. Ez azt is jelenti, hogy határozott idejű legyen a szerződés és ha lehet maximum egy éves időtartamra szóljon. Persze lehet olyan hirdetési csere is, ami határozatlan idejű (én adok 1 millióért hirdetést, te is adsz ugyanannyiért hirdetést, és ez így megy az idők végezetéig, hiszen az Armageddonról is együtt tudósítunk majd), de akkor évente felül lehessen vizsgálni a megállapodást. És mindig legyen felmondási idő és felmondási feltételek.
6. A médiabarter is érték, ezért kezeljük komolyan: legyen olyan felelős, aki ellenörzi a megjelenéseket, aki megtervezi, mikor mit hirdetünk, és figyeli a hirdetések hatását. Ugyanúgy, mintha kemény pénzt fizettünk volna a hirdetésekért!
A fentieket betartva még akár egy épületet is meg lehet kapni barterben: hiszen lehet, tényleg arra van szüksége a Hódmezővásárhelyi önkormányzatnak, hogy az ország minden részéből 12-25 év közötti fiatalokat érjen el.
Utolsó kommentek