A flash animációk a weben olyanok, mint Harry Potter világában a varázslófényképek: nemcsak statikusan mutatnak valamit, hanem akár mozoghatnak is. Nem úgy, mint egy kisfilm, hiszen az időben korlátozott, és maximum annyi az interaktivitása, hogy visszanézzük vagy mondjuk visszafelé nézzük meg. De egy flash animáció már lehet interkatív: ha rábökünk a varázspálcával egérrel, akkor akár mást is meg tud mutatni.
Pontosabban tudna. Mert egy jó flash animációt leprogramozni nem kétfillér, mindenképpen drágább, mint egy fotót bebiggyeszteni a szerkrendszerbe. Még a bannerek közt is csak elvétve vannak interaktív, játékos megoldások, de azok is sablonszerűek: vagy valami egyszerű játék, vagy menürendszer van a hirdetésben, oszt csókolom, semmi több.
Pedig a web adja a lehetőséget, hogy megteremtsük a saját varázsvilágunkat. Persze nem elrugaszkodva, nem megváltoztatva mindent, hanem csak egy-egy elemben többet adva. Hogy a webes újság ne csak a frissülések gyakoriságában és a helyesírási hibák számában múlja felül a papír alapúakat.
Persze, tudom, a weben van videó meg hanglejátszás, meg sokkal több fotó. De a videók lejátszása pl. feltételezi a bekapcsolt hangszórót és a nyugis környezetet (nem zavarok mást, hallom is amit mondanak a gépen), a fotógalériák pedig jellemzően inkább érdektelenek - a legjobb képek mindig benne vannak a cikkben.
Valahogy úgy érzem, nem vagyunk képesek kilépni a korlátainkból: a létező megoldásokat kevergetjük, ragozzuk, miközben a fantáziának korlátokat szabunk. Nincs scifi, nincs mátrix, nincs cyberpunk, csak a XX. század "vívmányainak" a feldolgozása.
Egy dologban azért előreléptünk: nagyobb teret kaptak a közösségek. A gyakorlatilag ingyenes (pontosabban ha már van számítógép és internet, akkor azon felül ingyenes) kommunikáció lehetővé tette a gyors és hatékony szerveződést, és az erre épülő szolgáltatások fejlődését. De lássuk be, ez se mai találmány. Nem véletlen, hogy fórum szó is több ezer éves: az interneten belül a közösségi web, a web kettő valójában egy hatalmas Forum Romanum.
Ezek viszont mind azt mutatják nekem, hogy még hatalmas fejlődés előtt állunk, és nem alkohol zöldség (értsd falra hányt borsó) például érdekes és nem zavaró reklámokról beszélni, vagy azon gondolkozni, lehet-e még ennél jobb az online marketing.
Naná, hogy lehet, sőt! A kihívás tehát adott, a jövő pedig megmutatja, milyen irányba lépünk tovább.
Utolsó kommentek