Valahogy az utóbbi napokban többször belefutottam a SEO spam témakörébe, úgyhogy megosztom a kicsit gondolatébresztő, kicsit vitára invitáló véleményemet.
A SEO alapvetően jó dolog. Maga a rövidítés keresőoptimalizálást jelent, azaz olyan megoldást, amelynek segítségével javíthatjuk a keresőkben a találati helyeinket. Ha például kerékcsapágyat gyártunk, és a csapágy szóra keres valaki, akkor ne a Google találatuk 126. oldalán legyünk, ahol már a legelszántabb árubeszerző sem talál meg, hanem lehet jóval előrébb. Mondjuk az elő oldalon.
A legnagyobb tévedés viszont az, ha ezt úgy egyszerűsítjük, hogy a SEO arról szól, hogy bizonyos szavakra elől legyünk a Google-ben. A SEO nem erről szól, hanem (idézem a Wikipedia-t):
Azokat a módszereket, technikákat, melyek révén növelhető a keresőoldalak felől bejövő forgalom, összefoglalva keresőmarketing (search engine marketing = SEM) néven emlegetik: ennek egyik leghatékonyabb és legolcsóbb, tulajdonképpen ingyenes fajtája a kereső optimalizálás (search engine optimization = SEO).
Tehát nem az a cél, hogy jó helyen legyünk, hanem az a cél, hogy növeljük a keresőkből érkező találatok számát.
Ehhez a célhoz vezető út része, hogy a számunkra fontos szavakra elől legyünk a találatok között.
A Google attól lett a legnagyobb kereső, hogy pontos találatokat adott. Pontosabbakat, mint az összes többi. Ennek több oka van, de elsősorban a minősítési algoritmus szerencsés megoldása vezetett ide. Ez az algoritmus persze folyamatosan változik, finomodik, hogy a találati pontosság megmaradjon. Mert amit az ember tervez, azt bizony le is tudja rombolni: hiába van egy jó módszer, ha valaki azt ismeri, ki is játszhatja.
Én úgy gondolom, a SEO alapvető feladata az, hogy megmutassuk az oldalunk valódi tartalmát a keresőknek. Ne trükközzünk, ne csaljunk, hanem azt mutassuk meg, amik vagyunk. Ehhez alakítsuk ki úgy a weboldalunk kódját, hogy a fontos infók elérhetőek legyenek a keresőknek, mutassuk meg a külső és belső linkekkel a tartalmainkat, és frissítsünk rendszeresen, hogy látható legyen, aktuálisak vagyunk.
Viszont sokak fejében a SEO egy olyan módszer, ami arra való, hogy kiválasztott szavakra előre kerüljünk a Google-ben. Nagy frászt való erre, már elnézést. A keresőhirdetéseket találták ki pont erre!
Egy-egy szó előrehozása lehetséges, elsősorban a már említett minősítési algoritmus kijátszásával. Azaz olyan találatok generálásával, amik nem a relevancia alapján kerülnek előre, hanem mert egy weboldal tulajdonosa úgy akarja. Azaz gyakorlatilag kéretlen találatok generálódnak, ami így gyakorlatilag spam-ként zavaró hirdetésként jelenik meg.
Az eredeti példához visszatérve: a kerékcsapágy gyártó cég vezetője úgy is gondolkozhat, hogy a francokat fontos neki a csapágy szó, aki csapágyat keres, az úgyis ismeri őt (tipikus téveszme ez egyébként a kkv szektorban...), de milyen jó lenne, ha a sokak által keresett szex szóra lenne elől, akkor biztos sokan megnéznék az oldalát.
Hát, biztos így van. Kapna rengetek 10 másodpercnél rövidebb találatot, és egy csomó csalódott embert, akiknek a fejében ráadásul a cég kap egy negatív megítélést is. Hiszen a fenti megoldás egyértelműen, tipikusan SEO spam.
De ezt felismerve a kerékcsapágy gyártója most azt akarja, hogy a csapágy, az acélgolyó és a görgő szavakra legyen elől, ha lehet az első háromban. De vajon igaza van? Hiszen ők csak kerékcsapágyakat gyártanak! Nem az lenne a normális, hogy a kerékcsapágy szóra elől legyenek, igen, de a többire már hátrébb, és elől azok szerepeljenek, akiknél valóban a csapágyak teljes spektruma kapható?
Én úgy gondolom, az is SEO spam, ha néhány olyan szóra erősítünk, amik nem teljesen mi vagyunk. Azaz ha bár van összefüggés a cég szolgáltatása, terméke és az adott kulcsszó között, de triviálisan nem mi lennénk a legpontosabbak. Mint a fenti példában is.
Éppen ezért nem tartom jónak azt a gyakorlatot, amikor a SEO egyik első lépéseként az ügyféltől azt kérdezzük: milyen szavakra szeretne elől lenni? Ne tegyünk ilyet! Ügyfélként se ilyet kérjünk!
Esetleg, átmeneti módszerként azt elképzelhetőnek tartom, hogy a SEO első lépéseként az ügyféllel közösen, a weboldal tartalma alapján meghatározzuk, melyik szavak, kifejezések a fontosak, és ezek találati helyeink javítsunk.
De a jó megoldás szerintem az, ha megnézzük, a SEO előtt hány találat érkezik naponta a keresőkből, és a kitűzött cél ezen találatok számának a növelése. Azaz például a napi átlag 100 találat helyett legyen 200. És mivel a statisztikában látszik, milyen szavakra érkeznek az érdeklődők, azt is kiköthetjük, hogy a releváns szavakra növekedjen a találatok száma.
Így elkerülhetőek azok az átverések, amikor valaki bevállal mindenféle egzotikus szavakat, hogy mutassa, milyen ügyesen előrevarázsolta azokra a weboldalt. Az, hogy ilyen szóra a kutya nem keres, már nem szokott elhangozni... A fenti példával élve: bármely csapágygyártó cégnek bevállalom, hogy a kerékcsapágy gurító kifejezésre az első helyre hozom. Nem nagy bevállalás, jelen bejegyzés írásakot nulla találat van erre a kifejezésre...
Tudom, hogy a fenti gondolatmenet sok SEO-t vállaló cég számára eretnek, és akár még üzleti szempontból is károsnak érezhetik. Tudom, hogy a hazai SEO-sok egy jelentős része a szavak bűvöletében él. De úgy gondolom, érdemes elindítani egy folyamatot, ami egyrészt lehetővé teszi a pontos szabályok megalkotását, másrészt kiszűrheti a csalókat is.
Végül: az itt leírtak az egyik oka annak, miért nem indultam és nem is fogok soha keresőoptimalizáló versenyeken, és miért nem támogatom azokat.
Utolsó kommentek