Vannak szerencsétlen esetek, amikor még egy-egy esemény megtörténte előtt már áll a bál. Az egyik mobilszolgáltató a mobil internetezés népszerűsítésére, pontosabban az azt megvalósítani képes termékére olyan online kampányt szeretne, amiben a blogok is szerepet kaphatnak. Ezért egy közvetítőn keresztül megkerestek több hazai vezető blogot is, vállalnának-e egy együttműködés: mobilinternetért cserébe megjelenést kértek.
Tudom nagyon jól, a blogok és a reklám kapcsolata nehéz műfaj: a legtöbb blogger zsigeri gyűlölettel viseltetik a reklámok irányába, és csak különleges esetekben engedi, hogy reklám jelenjen meg a saját territóriumában. Persze jó lenne némi pénzt is keresni, de az maximum a Google AdSense beengedése lehet (szerintem azt is csak azért, mert az usákoknál ezt látja - hiszen számottevő pénzt ez sem hoz egy blognak se kis hazánkban).
Érdekes az ajánlat, egy viszonylag alacsony havi díjas szolgáltatásért cserébe kérnek fix banner szerű megjelenést és némi aktivitást - plusz annyi biztosítékot, hogy a blog nem hal meg időközben. És nem ajándékot akarnak adni, hanem terméket+szolgáltatást tesztelésre.
Nehéz a dolga ilyenkor egy marketingesnek: olyan új terepre téved, amit nem ismer, ahol ráadásul nincsenek kialakult szabályok. Nincs piaci értéke a bloghirdetésnek, mert praktikusan nincs ilyen (vannak persze blogszolgáltatók reklámokkal, de az azért más). Ráadásul a blogger mindig fontosabbnak érzi a blogját, mint bárki más. És ez így van rendjén.
Nem titkolom, én megélhetési bloggerkedem, amikor két cég is hirdet gyakorlatilag nálam, igaz, nekem fontos volt és fontos is lesz a jövőben, hogy legyen ennek haszna az olvasóim felé is. Így jelenik meg nálam hétről-hétre ETARGET és Árukereső statisztika, és így kapok megírásra érdekes és hasznos témákat, információkat.
A mobilszolgáltató ajánlata valójában sokkal kisebb összegről szól, mint ami a havi megjelenési díjam, igaz, nem is kér annyit, és nem is kér lehetetlent. Ráadásul lehet nemet is mondani, nincs semmilyen kényszer.
Ahogy írtam, megkerestek másokat is - többek közt az idei Goldenblogról is megismert vállalkozó bloggert, Barazsy Ákost is. Ő meg is írta, miért mondott nemet - és teljesen igaza van. Számára ez a lehetőség nem jelent sok hasznot, ám kára származhat belőle, amennyiben az olvasói egy ilyen reklámot rosszul fogadnak. Úgy ítélte meg, nem ér ennyit az egész. Ráadásul pont egy ilyen szolgáltatásról rossz tapasztalata van - ezt is leírta.
Egyet kell értsek vele, hiszen ő üzleti blogot ír, és sem a témája, sem egyéb ok nem indokolja az ilyen jellegű együttműködést.
De ezek után is: szerintem jó ötlet az, amit a mobilszolgáltató szeretne. Egy reklám szempontjából teljesen új terepen megjeleni mindig kockázatos, és nehéz felmérni az erőviszonyokat. Tanulsága van az ilyen ajánlatok fogadtatásának is.
Ha a kampány megvalósul, azzal nem is a benne lévő bloggerek, hanem a hazai blogolók összessége fog jól járni: megmutatja magát a nagy cégek, a nagy reklámköltők felé is a blogszféra. Lehet velünk számolni, fontosak vagyunk azok által, akiket elérünk. És ez megnyithatja az utat olyan üzleti modellek felé, ami talán életképessé tehet önmagában is egy-egy blogot, azaz ad absurdum nálunk is meg lehetne majd egyszer élni a blogolásból.
Ez az első lépések egyike. Kicsit botladozó, kicsit suta, de lépés. Becsüljük meg.
Utolsó kommentek