A Webisztánon Hírbehozó írt egy cikket az Apple-ről. Hiszen milyen furcsa, hogy a valós piaci részesedéséhez képest mekkora hype van a cég körül, mennyit beszélünk az egyébként nem kiemelkedően jó termékekről. Érdekes írás, egyet is értek az abban felhozott dolgokkal. Persze iszonyú nagy vitát kavart, elég csak megnézni a kommenteket. És ennek még nincs vége, biztos körbe fog rohanni a neten blogokon, fórumokon át.
De vajon hogyan érhette el egy "3 százalékos" cég, hogy itt, ebben az Apple által nagyon balkézről kezelt országban is azonnal jöjjenek a kertészek, megpróbálják megmenteni kedvenc almájukat a Hirbehozó féle "károkozóktól"? Mit tett az Apple az elmúlt bő 20-30 évben, ami miatt ennyire szeretik?
Természetesen gyártott használható termékeket. De azért ez önmagában nem elég. Természetesen nagyon hamar belépett a piacra mint PC gyártó, és nagyon hamar megvolt a grafikus operációs rendszer is. De ezektől még simán elhalhatott volna.
Akkor mi a titkuk? Hát, ahogy HH is rámutatott: a marketing. Nem fogok most minden marketing lépést felsorolni, de leírnék három olyat, ami biztosan számított.
1. Evangelizáció
Az Apple tudatosan építette és építi maga körül a rajongói bázist. Ez az a cég, ahol először alkalmaztak vállalati evangelistát, akinek az a dolga, hogy a rajongókat "létrehozza", kiszolgálja, segítse. Ő egyébként a szóbeszéd marketing egyik kiemelkedő egyénisége, Guy Kawasaki volt.
2. Termékelhelyezés
Na, ebben nagyon nagy az Apple! Ha egy amcsi filmben valaki notebookot használ, az tuti, hogy Alma. Ha nem, akkor biztos valamelyik "gonosz" szereplő. A hollywood-i filmekben az Apple részesedése jóval 3 százalék fölötti. A nálunk Faterok motoron címmel vetített filmnek az egyik szereplője még Apple tetoválást is viselt (programozó volt ugyanis szerepe szerint). Kell ezt még magyarázni?
3. Steve Jobs
Van egy arca az Apple-nek: Steve Jobs. Egy nagyon jó előadó, egy társalapító, egy vezéregyéniség. Szinte legendabeli alak: távozása után pár évvel visszatért, és a már majdnem-haldokló cég ismét fellendült! Kell ennél több ahhoz, hogy aki akar, higgyen benne? És a farzsebéből ráadásul mindig elő tud húzni valami "világújdonságot"...
Nem véletlen tehát, hogy ennyit beszélünk az Apple-ről. És az sem véletlen, hogy kertészek hada rohan permetezni, ha bajt lát, ha valaki rá mer taposni kedvenc növényükre.
És hogy az egész marketing? Ugyan kérem, elhiszi ezt valaki?
Utolsó kommentek