Aztán 1998-tól már "tömegével" gyártottunk weboldalakat, Szegeden céget is alapítottunk erre a tevékenységre. Persze a piac nagyon kicsi volt, és a tárgyalások jórészt nem arról szóltak, hogy mi legyen a weboldalon, hanem arról, hogy miért is lenne az jó a cégnek, hogy jelen van az interneten. Nem volt egyszerű menet egyik esetben sem, de hittünk magunkban annyira, hogy ez átragadt egyre több megrendelőre is, így már egészen normális oldalakat is készítettünk. Persze ennek már tíz éve, így csak kóbor CD-ken és régebbi HDD-k pókhálós szegletében lehet rájuk lelni.
'99-ben, 2000-ben már lehetett azt mondani egy tárgyaláson, hogy nem az a kérdés, felkerül-e egy cég az internetre, csak az a kérdés mikor. Ez a "mikor" pedig 2003-2006 között a cégek 42 százalékát elérte. (Persze erős szórásban: a nagyobb cégeknél jóval magasabb ez az arány.) Ezek a weboldalak jelentős részben úgy készültek, hogy "legyen valami". Aztán vagy jól sikerült, vagy nem, sokat nem törődtek vele.
2006 második felétől érzem azt, hogy a már weboldallal rendelkező cégek kis része elkezdett azon gondolkodni, hogyan legyen jobb az internetes megjelenése. Ez a fajta hozzáállás 2007-ben érezhetően teret nyert, és szerintem 2008-ban ugrásszerűen meg fog nőni azon cégek száma, amelyek átgondoltabb tervezéssel szeretnének új weblapot építeni.
A mérhető, követhető kampányok (pl. PPC hirdetések) is ebbe az irányba viszik el a gondolkodást: már nem azért kell a weboldal, hogy legyen, hanem konkrét üzleti célok megvalóstására.
Bő tíz év alatt jelentősen változott a világ. Az internetes megjelenés egyre több területen kötelező minimum, egy-egy fejlesztés már a hatékonyságról, az üzleti célok megvalósításáról szól. És ez nemcsak a cégeknek jó, hanem a felhasználóknak is, hiszen egy átgondolt honlapon gyorsabban kapnak relevánsabb információt, mint akár csak pár évvel ezelőtt is.
Idén már egy ilyen teljesen új, üzleti szemlélet az, ami a webfejlesztések egy részét jellemezni fogja. Ez pedig újfajta kihívást jelent a weboldalak készítőinek is: nem elég a szép design, a jó programozás, kell olyan üzleti tanácsadás is, ami segít megmondani, milyen menüpontok legyenek, milyen stílusú, bontású tartalmak legyenek a weboldalon.
Igaz, még ott tartunk, mint 2000-ben a weboldalakkal: nem az a kérdés, hányan fognak így weboldalt átalakítani. Csak az a kérdés: mikor.
Utolsó kommentek