A CTR arány fontos, mintegy hatékonyságmérőként működött évekig. Ha a CTR 2 fölött volt, akkor már nagyon jó volt a kampány, szerették kattintani az emberek a hirdetést. És akkor mindenki hátradölt, de jó, megint megmutatkozik az internetes hirdetések előnye, hiszen azonnal látjuk, milyen sokan érdeklődtek.
Aztán ez az arányszám nagy túlélő lett, a PPC hirdetések esetén is megmaradt, mint hatékonyság mérés. Én mégis úgy gondolom, ez így nincs rendjén. Nézzük, miért!
A CTR értéke csak azt mutatja meg, hogy hányan kattintottak a hirdetésre. Azt már nem, hogy mi történik utána. Mindaddig, amíg a megjelenésekért (banner letöltésért) kell fizetni, ez fontos, hiszen minél magasabb a CTR, annál olcsóbb egy kattintás.
De ha a kattintásnak fix ára van, illetve a kattintás ára gyakorlatilag nem függ a megjelenések számától, akkor nekem, mint hirdetőnek, teljesen mindegy, mennyi volt a CTR. Az fog érdekelni, hogy 100 kattintásból mennyi akció történt az oldalon (hírlevél feliratkozás, ajánlatkérés, megrendelés stb.).
A CTR ekkor már a hirdetést megjelenítő portált érdekli csak, hiszen egy nem hatékony (keveset kattintott) hirdetés fajlagosan kevesebb bevételt hoz neki.
Pedig igazából a hirdető számára lehet, hogy ez így hatékonyabb. Könnyen tudok olyan hirdetést csinálni, amire nagyon sokan kattintanak, csak aztán nagyon hamar el is mennek az oldalról. Elég, ha belerakom az "ingyen", "ajándék", "nyeremény" szavakat, és máris nő a CTR.
A PPC szolgáltatók (értsd: Google és ETARGET) számára is fontos a magas CTR, hiszen ebből van nekik is a bevételük, mint a portáloknak. Pontosan ezért figyelik a CTR-t, és ha alacsony, akkor növelik a kattintás árát, illetve adott esetben le is állíthatnak hirdetést. De az árat sokkal jobban befolyásolja a konkurencia licitálása, a leállítás pedig jellemzően egy-egy szóra és csak viszonylag rövid időre történik.
Azaz bár fontos ezekben a rendszerekben a CTR, de nem szabad erre optimalizálni: többet veszítünk a megnövekedett kattintásszám miatti alacsonyabb konverzióval, és így végső soron hirdetőként kevésbé hatékonnyá válik a hirdetésünk.
A CTR tehát nem egy önmagában megélő hatékonyságmérő arányszám, csak egy fontos, de nem mindent eldöntő mérőszáma a kampányoknak.
Utolsó kommentek