Akartam már írni róla, hogy a Médiablogot is jegyző Pollner a már évek óta működő Dotkommentár weboldalát "blogosította". Azaz az oldal tartalmát megtartva, azt kis mértékben kibővítve egy általános onlineos blogot indított - érdekes témákkal. Kötelező darab a szakmai olvasóknak, lehet bővíteni az rss olvasót.
Egy mostani írásában elég érdekes dolgot kezdett el feszegetni Pollner: vajon mennyire jó az, hogy a Google (illetve a többi kereső) ránkkényszerít egyfajta tartalom és oldalszerkesztést, hogy ő könnyen-jól-relevánsan fel tudjon indexelni minket? Vajon milyen lenne az - hoz egy példát -, ha a városokat úgy kellene (át)tervezni, hogy könnyen lehessen térképezni? Nem túl öncélú ez a dolog?
A bejegyzés utáni kommenteket érdemes végigolvasni, érthető módon a SEO-sok nem tartják ezt a felállást rossznak. Én egy kicsit most máshogy közelítem meg a dolgot, inkább marketinges szempontból. Íme.
A SEO nem kötelező. Mindenki olyan oldalt csinál, amilyet akar - lehet az olvasható, értelmezhető, áttekinthető, de lehet csak grafika és fotó is, flash-el, silverlight-tal, java-val, vagy bármilyen egzotikus megoldással. Két problémája lehet: a látogatók nem tudják használni, illetve a keresők nem találják meg.
Persze ha az oldal átgondolt, akkor a felület programozásától függetlenül tudják használni a felhasználók. Legyen az flash vagy akár java, ha érdekes-hasznos a tartalom, lesz olvasó.
A keresők már más kérdés. Nem kellenek, nem kötelező nekik megfelelni. A weboldal tulajdonos olyan módon visz látogatót az oldalára, ahogy az neki tetszik. Mondok egy példát: ott van az iWiW. A keresők nem látják, nem találják meg a benne lévő tartalmakat. Zárt rendszer, a belépéshez azonosító és jelszó kell, így érthető. Mégis az egyik leglátogatottabb hazai oldal - és ehhez a Google-nek semmi köze!
Írt erről a napokban Doransky is, ő ennél még élesebb véleményt fogalmaz meg a témában.
Oké, de akkor mégis miért kell SEO? Vagy inkább: kiknek kell SEO?
A keresők adnak egy lehetőséget: folyamatos hirdetési pénzek kifizetése nélkül biztosíthatnak (biztosítanak) folyamatos látogatottságot az oldalunkra. Persze csak akkor, ha megfelelünk az elvárásoknak, azaz betartjuk azokat a szabályokat, amiket valóban a keresők állítottak föl. Mégegyszer mondom: nem kötelező betartani ezeket. Csak akkor kell, ha azt szeretnénk, hogy érkezzenek látogatók az oldalunkra a keresőkből - lehetőleg nagy számban.
Azt már nem mondom, hogy ingyenesen, hiszen egy egyszerű SEO sem ingyenes, legalábbis időt kell rá szánni. De általában pénzt. Minél többen szeretnének a konkurenseink közül látogatókat a keresőkből, annál többet.
Oké, de nem öncélú ez? Nem arról szólnának a keresők, hogy trükközés nélkül a releváns és jó oldalakat dobják fel elsőként? De igen, erről szólna. De ennek sok akadálya van. Mondok egy példát.
Egy nagy nemzetközi cég egyfajta terméket árusít. Mondjuk lepkehálót. Van 40-50 viszonteladójuk országosan. Ha ezek után rákeresünk a Google-ben a lepkeháló szóra, akkor mi a releváns találat? Az a hazai fő forgalmazó, aki viszont csak viszonteladóknak ad el, kiskerben nem? Vagy a kisekereskedő hálózat tagjai? Mind az 50? És a konkurencia? A Google első 10 helyébe pontosan tíz találat van: annyi fér oda. Ez optimális esetben tíz cég. Nem ötven. És akkor mi van a másik negyvennel?
Na ilyenkor biztos jó dolog a SEO. Hogy ne a mi lepkeháló boltunk legyen az ötödik oldal alja. Persze ha nem akarunk SEO-t, nem csinálunk olyan oldalt, ami a keresőnek tetszik, akkor más megoldást is választhatunk. Hirdethetünk az AdWordsben, az ETARGET-en, az Ad Networkben, az Indexen, vagy akár óriásplakáton az utcán.
A mi döntésünk. Semmi nem kötelező.
Utolsó kommentek