Az internet fejlődik. A penetráció nő. A reklámköltés nő. Ezek mind olyan dolgok, amit olyan természetesnek veszünk, mint azt, hogy nyáron melegebb van mint télen, vagy hogy az egyik kóla jobb, mint a másik.
Erre pár napja Máth András elém rakott egy érdekes grafikont (kattintásra nagyobb és több):
Az ábrán a Webaudit adatai találhatóak, 2004. elejétől a hétköznapi átlagos uniq visitor számok alkotják a grafikont - a teljes hazai forgalomra, illetve néhány nagyon portálra. Ami pedig az adatokból látszik, az érdekes és nagyon meglepő: a vége lefelé hajlik. A szezonalitást kiszűrve is az látszik, hogy nem növekszik a hétköznapi átlagos UV, hanem csökken.
Mi történt? Mi van ennek a hátterében? Gyorsan kérdeztem hát néhány dolgot Andrástól ezzel kapcsolatban, tisztuljon kicsit a kép.
OMB: Egészen pontosan mit is mutat az ábra? Azaz a hétköznapi átlagos UV mit takar?
MA: A hétköznapi (munkanapi) belföldi látogatók számát (UV) átlagolja a Webaudit nyilvános szoftvere - ezt bárki lekérdezheti a www.webaudit.hu oldalról. Az adat természetesen nem pontosan egyezik az emberek számával, hanem - ez a user-centric mérés sajátossága - az egyedi számítógépeket jelzi, így ha valaki 2-3 gépről internetezik egy nap, akkor 2-3 látogatóként fogja a rendszer azonosítani és fordítva: ha egy gépről 2-3 ember is megnézi a leveleit, akkor azt a rendszer egy felhasználóként számolja.
OMB: Látunk egy nagy emelkedést 2006 végén. Ez gondolom új oldalak csatlakozását jelentette, igaz?
MA: Az adat a webaudit mérését mutatja, így a növekedés-csökkenés minden egyes esetben egyszerre következik a mért oldalak ki-be kapcsolásából és a piac növekedéséből. A 2006 szeptember-2007 március közötti emelkedés egyik magyarázata a közösségi oldalak 'felrobbanása' (myvip indulása, iwiw duplázódás) valamint a téli internetes áresés miatti felhasználószám növekedés.
OMB: 2007 eleje óta láthatjuk az enyhén csökkenő trendet. Telítődött a piac? Mennek el az internetezők, és nem jönnek? Vagy egyszerűen csak kevesebb oldalt mér a Webaudit?
MA: Nem nagyon tapasztaltuk a mérésekből, hogy kiléptek volna jelentősebb oldalak - inkább a belépőket lehet látni. Szerintem két dolog lehet az eredmények mögött: Az egyik technikai, hiszen ahogy nő a laptopok száma, úgy egyre gyakoribb, hogy az otthoni és munkahelyi gép azonos - márpedig ilyen esetben a látogató nem két, hanem csak egy 'emberként' számolódik. A másik ok inkább gazdasági-tartalmi: előfordulhat, hogy a felhasználók egy csoportja - akik nem 'kattantak rá' az internetre - megismerte, megértette az eszköz használatát és helyére is tette. Akkor használja, ha kell neki és ez bizony lehet, hogy hetente csak 3-4 nap és nem mindennap. Ez pedig bizony csökkenést mutat a napi statisztikákban.
OMB: Tegyük fel, hogy valóban megállt a felhasználók számának az emelkedése. Azon kívül, hogy ez rossz üzenet az egész hazai internetes szakmának, mit jelent a cégekre nézve? Például emiatt stratégiát kellene váltaniuk a portáloknak?
MA: Én inkább úgy fogalmaznék, hogy stratégiát kellene alkotni. A legnagyobb szereplők ugyanis a vezető oldalaikkal eddig inkább sodródtak és élvezték, hogy minden hónapban újabb közönség csatlakozott a táborukhoz. Úgy tűnik, hogy idén tavasszal ez a természetes bővülés megállt vagy legalábbis csökkent. Ha viszont így van, akkor a reklámbevételek növelése érdekében bizony egyre inkább egymástól is el kell hódítani közönséget.
Ezek után még mindig marad a kérdésem, mindenki felé: mi történik a hazai interneten 2007 eleje óta?
Utolsó kommentek