Van rá esély, hogy még az idén megalakuljon az IAB magyar tagozata. Ez a hír annyira nem újdonság, egyrészt Doransky már írt róla, másrészt téma lesz ez az Internet Hungary-n is.
Én örülök annak, hogy lesz hazai IAB, és remélem, valóban működni fog, mint érdekvédelmi és képviseleti szervezet. Gyorsan azért nézzük meg, miért érdekes az IAB! Először is, az 1996-ban alapított amerikai IAB volt az a szervezet, amelyik "meghatározta" a bannerek méreteit. Nagyon fontos, hogy mivel az érintett cégek több, mint 80 százaléka tag, így lehetőség van a piac szabályozására, befolyásolására is, ha szükséges.
Valami ilyenre lenne szükség idehaza is. Valami olyan szakmai szervezetre, amibe sokan belépnek, és ami képes arra, hogy változásokat érjen el a hazai online reklám piacon.
Mert az, ami most van, mindenképpen változásért kiált. A webes reklám még fiatal. Kb. 10 éve határozták meg az Origónál az akkori alapítók és létező ügynökségek (Red-Stars, Telnet), milyen árazás legyen. (Konkrétan két-három ember összehajolt és árazott - és a mai napig itt vannak a szakmában, meghatározó helyeken. Érdemes ezt tudni.)
Vadnyugati állapotok vannak. Tartalomszolgáltatókként különböző értékesítése és kedvezmény stratégiák, hihetetlen árengedmények, és "furcsa" ügyfélszerzések. Rendet kellene rakni a mérések, auditálás tekintetében: ki mit mér, ki mit mond magáról, mi az, ami publikus, és mi az, ami nem - és tényleg nem. Rendet lehetne tenni az árazásoknál is - nem normális az akár 80 százalékos kedvezmény, még akkor sem, ha ezt mindenki elfogadja (vagy normális? meggyőzhető vagyok...).
Nem kell megijedni, baj nincsen, a piac működik, mi több, fejlődik, nincsenek sértett cégek és nagy bukások - van viszont arra lehetőség, hogy a szakma egységesen fellépjen és elkezdjen valami szabályozást.
Mert van szakma. A hazai IAB megalapításának ez a legfontosabb üzenete: van hazai internetes reklámszakma.
Utolsó kommentek