Nagyon fontos, sőt, a jövő szempontjából kiemelten fontos szerintem a marketingnek az az ága, amelyik az ügyfélre és nem a cégre vagy a termékre koncentrál. Az ügyfélre, aki a vevő, aki a szolgáltatásunk felhasználója.
Írtam már ezen a blogon is sokat erről, és közvetve a napi marketinges hírek is szólnak erről, hiszen a webkettes eszközök használata pontosan ebbe az irányba mutat: amikor a véleményvezéreket akarjuk megszólítani, amikor az ügyfeleinket vonjuk a kommunikációba. Eszközökre lefordítva: blogok, vírusreklámok, gerilla eszközök, közösségi hálózatok.
Máris mennyire közel kerültünk az elvont elmélettől! Mert ugye jól hangzik az, hogy "mindent megteszek az ügyfelemért", de vajon tényleg így van ez? És vajon nem az eddig megszokott módszereket próbálom használni?
Azaz: attól még nem vagyunk webkettesek, hogy az iwiw-ben hirdetünk, és attól sem használunk közösségi megoldást, ha a landing page egy blog, miközben bannerekkel visszük oda az olvasókat.
Ezek mind lehetnek elemei egy-egy webkettes kampánynak, de ahhoz bizony tovább kell lépnünk! Ugyanis van itt egy fontos dolog még: az ügyfélközpontú megoldások alapvetően nem kampányjellegűek, hanem a cég gondolkodásából kell(ene), hogy jöjjenek. Ilyenné kell válni, hogy hihető és hatékony legyen.
Mindez arról jutott eszembe, hogy Dévai Zoli, az ügyfélközpontú marketing egyik hazai apostola írt egy nagyon érdekes bejegyzést a Microsoft egyik XBOX-hoz kötődő kampányáról. Ez a kampány pedig webkettes, sőt, ügyfél-evangelista eszközöket használ. Illetve azt akar használni. De nem ragozom, el kell olvasni, amit Zoli írt!
És egy kis ízelítő:
Ha én lennék a Microsoft helyében, akkor bizony nem akarnék külön közösséget csináltatni fizetett bloggerekkel, hanem a meglévő közösséget támogatnám. Nem akarnék saját szempontok alapján “kiválogatni” olyanokat, akik hírét viszik a jó terméknek és szolgáltatásnak, hanem valóban ilyenekkel szolgálnám ki a már meglévő rajongói táboromat. És csak hagynám, hogy az ott meglévő hangadók tegyék azt, amit eddig is csináltak. Ingyen, lelkesedésből, hitből és elkötelezettségből. Mindössze támogatni kellene őket. És nem pénzzel…
Utolsó kommentek