Hétfő este egy érdekes sörözésre voltam hivatalos, ahol arról beszélgettünk, hogyan is kellene egy internetes szolgáltatást bevezetni ma Magyarországon. Amiben egyetértett a társaság, az nagyon kevés dolog volt. Talán annyi, hogy nincs egyértelmű megoldás, nincs olyan Szent Grál, ami mindenre ráhúzható.
Volt a beszélgetésnek egy szála, amely arról szólt, hogyan lehet véleményvezéreket megszólítani. Ez ugye azért nem egyszerű, mert először azonosítani kell a véleményvezéreket. Mert ugye jól hangzik az, hogy a bloggerek véleményvezérek, de lássuk be, rendszeresen blogoló emberből is nagyon sok van. Itt is azt lehet elmondani, hogy a bevezetendő szolgáltatás tartalmától függ, hogy kiket is érdemes megkeresni.
Már csak ismerni kell az összes hazai blogot.
Ha már azonosítottunk bár bloggert illetve véleményvezért, akkor jöhetnek a válogatott befolyásolási technikák. Nézzünk néhányat.
- Vond be a véleményvezéreket a fejlesztésbe! A LEGO csinált ilyet, és nagyon bejött nekik.
- Adj olyan tippeket, amik exkluzívak. De legalábbis annak tűnnek. Hogy nincsenek ilyenek? Mindig vannak. Például már önmagában az is exkluzív, ha a véleményvezéreknek két nappal előbb jelented be a szolgáltatás indulását.
- Teremts csatornát azokkal, akik neked fontosak. Indíts blogot, csinálj közösségi oldalon csoportot, írj a Twitteren infókat, vagy akár csak küldj időnként leveleket.
- Reagálj a véleményekre. Akkor is reagálj, ha nem értessz egyet. Reagálj, de ne nyalizz! Nem azt várják tőled, hogy minden ötletet beépíts, annyit várnak, hogy érdemben meghallgasd őket.
- Ne nézd a véleményvezéreket hirdetési felületnek! Ha valamiért éppen nem beszélnek a szolgáltatásodról (nem írnak a blogban), akkor ne kérd rajtuk számon. Lehet, nincs ideje, vagy nem elég érdekes számára az, amit éppen szeretnél visszahallani.
- Ahol lehet, adj vissza a neked nyújtott segítségből.
Végül egy fontos dolog: ne várj csodákat. A véleményvezérek segítenek bevezetni, de nem szabad csak rájuk számítani. Jó katalizátorok, nagyon jók arra, hogy a kezdeti felfutás gyorsabb legyen, de mennyiséget - sok látogatót - nem ők fognak hozni. Ahhoz más megoldás kell. De ahogy az elején írtam: nincs általános megoldás.
Utolsó kommentek