Aki csak egy kicsit is figyeli a hazai kiskereskedelemben történt változásokat, annak a számára egyáltalán nem lesz meglepő az a párhuzam, ami az eszeme jutott minap. Ez a párhuzam pedig a következő: a Google keresője (és a nagy keresők, legyenek azok Kínában, Csehországban vagy máshol) úgy működik, mint a plázákat gyártó befektetők.
Vagyis egy helyre koncentrál. Ugye a plázák előtt a belváros tele volt jobbnál jobb üzletekkel - ezek egy része most is megvan, de sok megszűnt, és elég soknak van üzlete plázában is. A vevő bement egy butikba, aztán átment egy másikba, és így tovább. Tisztára, mint az internet még 6-8 éve: akkoriban mindenki a szörfözésről beszélt, azaz arról, hogy egyik weblapról ugrál az ember a másikra, és így fedezi fel magának a kiber-teret.
Aztán amióta megvannak a plázák, azóta az emberek jelentős része oda megy pénzt gyűjteni. Mint ahogy az interneten sem szokás már szörfölni, ha információ kell, az ember odamegy a keresőbe keresni. És megvannak a kiegészítő dolgok is: a plázában mozi, éttermek, néhol közüzemi cégek ügyfélszolgálata. A keresőben levelező, határidőnapló, térkép, hírolvasó, miegymás.
A párhuzam elég jól továbbvihető, sőt, a szokásos előnyök/hátrányok terén is felállítható a párhuzam. Mondok pár példát, aztán mindenki továbbgondolja, ha akarja.
- Drága az üzlet a plázákban. Mint ahogy nem olcsó dolog a keresőkben előre kerülni a fontos kulcsszavakra.
- A forgalom a plázákba koncentrálódik. A jól pörgő weboldalak látogatóinak jelentős része a keresőkből jön. Amelyikeknek nem, azok a nagyon nagyok - olyanok a nagy portálok, mint az óriás szaküzletek, pl. IKEA vagy MediaMarkt.
- A pláza kínálata valójában középszerű: nincsenek olcsó, rossz minőségű dolgok, de az igazán luxus sem ott kapható meg. Ahogy a keresőkben sem jelennek meg a rossz(ul megcsinált) oldalak, és persze a legnagyobbak sem mindig (más ok miatt).
- A plázákban illik ott lenni a nagy márkáknak. Mint ahogy a keresőkben sem árt, ha a brand nevére az első találat a saját oldala...
- A plázákban meg lehet jelenni hirdetésekkel: akciókkal, aktivitásokkal, plakátokkal. A keresőkben lehet hirdetni...
- Vannak érdekes, izgalmas, ám jórészt rétegigényt kielégítő üzletek, amik nem férnek be a plázákban. Ugyanígy vannak nagyon jó tartalommal bíró oldalak, amik a keresőben csak a sokadik oldalon szerepelnek.
- A pláza kétarcú üzlet: a bérlők felé kemények, a látogatók felé mosolyognak. Pont, mint a Google: felhasználóként nagyon kedves arca van, de ha üzletről van szó, nincs pardon.
Első lendületre ennyi. Azt, hogy mi értelme van igazából ennek a párhuzamnak, azt még nem látom tisztán. Egyszerűen csak érdekesnek találtam.
Utolsó kommentek