Az első banner idén lesz 16 éves. 1993-ban indult az első kereskedelmi weboldal, a Global Network Navigator, és ott is jelentek meg az első bannerek. (Az első hirdető egy jogi cég volt, a Heller, Ehrman, White and McAuliffe. Ehhez képest idehaza most január 1-től van lehetőségük az ügyvédeknek hirdetni...)
Érdekes egyébként, hogy a GNN-t jegyző Tim O'Reilly a mai napig fontos szereplője a kereskedelmi internetnek, például az ő nevéhez köthető a web 2.0 kifejezés is.
A banner úgy 2000-ig szinte az egyedüli komolyabb hirdetési megoldás volt, de népszerűsége a mai napig töretlen. Hogy miért, és hogyan változott a szerepe, erről majd még fogok írni. Valamikor a kezdetekkor kialakultak a standard banner méretek, és aki online médiával foglalkozik, az nagyon hamar meg is tanulja ezeket. Az viszont már kevésbé köztudott, hogy a standardizálás elsősorban az IAB nevéhez fűződik. Így aki saját tartalomszolgáltatást csinál és nem akar kicseszni a hirdetőivel, az »innen« leshet méreteket. A hazai gyakorlatról majd később...
A lényeg tehát, hogy a banner az első komolyabb próbálkozás arra, hogy internetes tartalomszolgáltatással pénzt kereshessünk. Azóta sincs ennél népszerűbb megoldás, és bár többen temetik, én azt gondolom, még hosszú évekig fontos és meghatározó reklámforma marad.
Utolsó kommentek