Manapság a bannert mindenki a flash technológiával azonosítja, pedig ez egy olyan általánosítás, ami több ok miatt sem igaz.
Először is, nem minden banner, ami flash, másrészt nem minden banner flash formátumú. Az előbbire egyszerű példa, hogy flash-ben magyarázó képeket, videókat, logókat is felraknak az oldalakra. De a másik kijelentésre nézzük, milyen lehetőségeink vannak!
Az első bannerek egyszerű kép formátumúak voltak. Ennek több oka is van: egyrészt '93-ban még sehol nem volt a flash formátum, ugyanis 1996-ban alkották meg. Másrészt az akkori gépek nem is igazán voltak sem szoftveresen, sem hardveresen felkészítve egyéb formátumok megjelentetésére.
Vagyis lehetett bannert készíteni jpg-ben és gif-ben. A jpg nem nagy, ámde szép színes (akár 16 millió szín is lehet), míg a gif nem annyira színes (max. 256 szín), ámde van animálható változata is. Azaz statikus megjelenésre ott volt a jpg, mozgásra pedig a gif.
És akkor máris érthető, hogy miért a gif (Graphics Interchange Format, 1987-ben lett kitalálva, tehát még a html előtti időkben!) lett a nyerő: a mozgás öröméért.
Ugyanakkor főleg a kezdeti években (1993-2000 közötti időszakról beszélek most) nagyon fontos volt a kis méret. Innen is van a mai napig fennmaradt 25 k-s korlát: egy ekkora banner még lejött modemmel is (mondjuk 33,6 k-s modem már gyors volt '96-ban, amikor először előfizettem internetre...). Gondoljunk bele: 25 kbyte-ban csak képek, de abból több egymás után, hogy mozogjon is! Hát, kreatívnak kellett lenni. De legalább ezek a bannerek a sávszélességen és a figyelmen kívül mást nem vontak el, hiszen a futtatásukhoz nem kell külön program (nem úgy, mint a flash vagy a java esetén pl.).
Aztán ugye a kilencvenes évek második felére megjött a Java formátum, és készültek is ilyen bannerek - de ezek nagyon megfogták a gépeket, így hamar leszoktak róla a cégek (hál'isten). Összetettebb bannereket lehetett html-ben csinálni, de az sem volt túl érdekes, nem sok lehetőséget nyújtott. Így elég hamar ráugrottak a kreatívok a flash formátumra, ami akkoriban nem volt annyira elterjedve, de mégis több lehetőséget nyújtott, mint a gif. De egy hosszú-hosszú átmeneti időszakban a kétfajta banner együtt élt.
Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy voltak ilyen meg olyan bannerek, hanem vagy gif banner készült, vagy gif ÉS flash banner. Vagyis minden flash bannerhez készült egy gif változat is, és akiknél nem jelent meg a flash (mert pl. nem volt erre képes a böngésző), ott a gif változat jött le. Sőt, ez az opció a mai napig benne van az adserverekbe, azaz máig lehetséges megoldás. Vannak, akik élnek is ezzel.
Aztán úgy 2001-2002. környékén a gif lassan eltűnt. Mára inkább érdekesség, nem számolnak vele komolyan a kreatívok. A gif csendben nyugdíjba ment.
Utolsó kommentek