Sokan és sokat szoktunk beszélni a webkettőről, a közösségi megoldásokról, a szóbeszéd marketingről. Jól hangzó, szép ötletek: vonjuk be a fogyasztóinkat a kommunikációba, teremtsük meg a vírusreklámok terjedésének a lehetőségét, figyeljük a visszajelzéseket, blogoljunk, legyen Facebook regisztrációja még az atyaúristennek is.
Mert ettől jó lesz nekünk, mert szeretni fogják a cégünket, szívesebben és többen veszik a termékünket, a hibáinkat sem büntetik annyira, és különben is, Obama is ezzel nyerte meg a kampányt, és tessék, máris ő az USA 44. elnöke.
Dejó!
Közben egyre többen használnak tényleg blogokat, jól hangzó webkettes megoldásokkal próbálkoznak, de valahogy nem jön meg az eredmény. Például amikor javaslom valakinek, hogy érdemes lenne blogolni, sokszor kiderül, blogolnak már, de nincs annak értelme, úgyse olvassák, nem jönnek az emberek...
Aztán amikor kicsit megnézi az ember a folyamatokat, kiderül, hogy a webkettes megoldásokat ugyanúgy eszköznek tekintik a cégek, mint ahogy eszköznek tekintik a SEO-t, a keresőhirdetéseket, a bannereket, a weboldalt, a fél oldalas hirdetést az újságban, a szórólapokat.
Belerakják abba a rendszerbe, amit pont meghalad a webkettő, amihez képest érdekesek a szóbeszéd marketing megoldások, amik miatt léjogosultsága van az ügyfél központú kommunikációnak. Belerakják, és azt várják, hogy ha ide is bedobják a pénzt, akkor a másik oldalon csenget a profit.
Az a rossz hírem van, hogy ez így nem fog működni. Ha tényleg azt szeretnénk, hogy imádjanak feltétel nélkül, mint ahogy szeretik egyesek az Apple-t, ha tényleg azt akarjuk, hogy akkor is bennünket válasszanak, ha drágábbak vagyunk, ha tényleg mi akarunk az USA 45. elnöke lenni, akkor nem elég úgy tekinteni ezekre, mint eszköz. Sőt, nem is szabad úgy tekinteni ezekre a megoldásokra.
Kell egy gondolkodásmód váltás. Az kell, hogy komolyan érdekeljen bennünket a felhasználói vélemény, és ne csak meghallgassuk, de kezeljük is azokat. Legyen következménye például. Vagy ha evangelista ügyfeleket akarunk, akkor következetesen kommunikáljuk azokat a dolgokat, amitől mások vagyunk, jobbak vagyunk, és ne változtassunk rövidtávú érdekek mellett, mert bukjuk a hosszútávú célokat.
Legyen a stratégiánk része a marketing 2.0, legyen eleve ez az alap. Ehhez képest építsük fel a cégünk működését, ehhez képest fordítsunk erőforrásokat pl. a blogolásra. Látni kell, minél nagyobb egy cég, annál nehezebb ezt meglépni. Ezért is történik az, hogy a kis cégek, mikrovállalkozások zseniálisan ügyesek, miközben a nagyoknál esély sincs a lényegi váltásra. Ezért lehetett az, hogy az ismeretlenségből felemelkedő elnök-jelölt mert és tudott ilyen kampányt csinálni, miközben azok, akiknek volt mit veszíteni, nem tudták felvenni ezt a ritmust, ezt a stílust.
A stratégia váltás ugyanis nagyon nehéz döntés, mert valójában ugrás a biztosból a bizonytalanba. Ezért könnyebb webkettesnek lenni ha kicsik vagyunk, mert kisebb a váltás súlya, és ezért könnyebb webkettesnek lenni, ha most indulunk, mert alig van kockázata.
És ha úgy látjuk, nincs esélyünk a stratégia részévé tenni ezeket az új megoldásokat, akkor talán ne is eröltessük azokat. Maradjunk a hagyományos eszközöknél, és inkább azokat csináljuk jól.
Utolsó kommentek