Kisebb vihart kavart az egyszerűsített "Google-módszer" leírásom, és bár abban igértem, hogy kifejtem az egyes pontokat, mégis sokan hiányolták a bővebb háttérinformációkat. Most ezt a hiányt (is) igyekszem pótolni ezzel a bejegyzéssel.
Előljáróban annyit: azért sem lettem programozó, mert engem addig érdekelt egy probléma, amig azt meg nem értettem és a megoldáshoz vezető utat fel nem vázoltam. Maga a kódolás már nem igazán érdekelt, nem éreztem kihívásnak. Így végül elég távol kerültem ettől a területtől, de ez a fajta dolgokhoz való hozzáállásom megmaradt.
Vagyis amikor tippeket adok arról, hogy például egy keresőoptimalizálási trükköt hogyan kell megoldani, akkor elsősorban az elvet, a megoldáshoz vezető utat szeretem bemutatni és nem a pontos kódolást. Vagyis nem fogok elkezdeni sorolni mindenféle html kódokat, inkább az elv az, amit megpróbálok bemutatni.
Amikor egy kereső szolgáltatást az ember minősít magában, akkor alapvetően két dolog az, ami érdekes számára: mennyire sok különböző oldalt ismer (vagyis mekkorát merít az internetből) és mennyire pontosak a találatok, vagyis mennyire nehéz megtalálni azt, amire szükségünk van.
A Google nem az első, hanem a második ponttól lett nagy és erős. A pre-Google illetve a korai Google időkben több olyan kereső is volt, amelyik sokkal több oldalt ismert, mint a Google (egyik kedvencem a Northern Light Search volt, ami azóta már nem is létezik, mint kereső). Viszont a Google volt a legpontosabb. Ehhez a pontossághoz pedig olyan algoritmus kellett, ami a több milliárd oldalt képes egyenként minősíteni. Ehhez készült többek közt a PageRank, és ehhez találták ki azt is, hogy az oldal minőségét és tartalmat részben az őrá mutató linkek mennyisége és minősége alapján rangsorolják.
Vagyis egy oldal a Google-ben nem csupán a tartalom tiszta indexelése, hanem egyben egy viszonyrendszer leírása is: egy olyan viszonyrendszeré, amely a tartalmon túl az oldalra mutató linkekből áll. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem mindegy, mi a link tartalma, és nem mindegy, milyen oldalról mutat a link.
Először is, nagyon fontos látni: a kereső számára jó link tartalommal bír! Nem egy Dsc045.jpg nevű kép linkelve, nem egy beágyazott flash, és nem egy egyszerű » (nyíl). Hanem szöveg. Ha lehet, minél egyszerűbben: szöveg. Egy-két szó, vagy mondat.
Mutatom:
Finom pizza rendelés »»
Ebben az esetben a nyilak a tartalom, és a Google azt gondolja, hogy a linkelt oldal esetében nekem a két dupla nyíl a releváns információ.
Ebben az esetben már a szavak (is) a tartalom, vagyis a Google azt fogja gondolni, hogy a linkelt oldalon vélhetőleg pizzákat lehet találni.
Tehát a linkelt oldalon! Vagyis közvetlenül kell a linknek arra az oldalra mutatnia, amiről azt szeretnénk, hogy a Google azt gondolja, pizzát lehet kapni. Nincs átirányítás, nincs mindenféle mérőkód - direkt link van.
Ha egy pizzás oldalra egy ilyen blogról mutat link, akkor az a Google szemében nem valami nagy cucc. De ha itt a pizzákról írnék, akkor bizony az a link értékesebb lenne. Viszont ha erről az blogról linkelek egy online marketinges tartalmat, akkor az a link tetszetős lesz a Google-nek. Vagyis fontos, mi a inket tartalmazó oldal tartalma.
A PR, vagyis a PageRank érték 0-10 közötti szám amely megmutatja, mennyire gondolja értékesnek, erősnek a Google az oldalunkat. Ha a linkek minőségét nézzük, akkor az a közkeletű felfogás, hogy akkor jó a link, ha az azt elhelyző oldal PR értéke akkora, mint a miénk, vagy jobb annál. Így biztosíthatjuk azt, hogy a Google komolyabban vegye a linket.
A linképítés a keresőoptimalizálás egyik fontos eleme - a fentiek miatt máris látszik, miért. Az talán még fontos, hogy a Google egy-egy weboldalt nem a maga teljességében kezel, hanem az azt alkotó egyes lapokat külön-külön. Vagyis ha minden link más-más aloldalunkra mutat, akkor attól még alapvetően nem lesz annyira jó a weboldalunk egésze...
Ömagában a linképítéssel már nagyon jó helyezéseket érhetünk el - igaz, a megfelelő tartalom nélkül elsősorban rövidtávú eredményeket. Pontsabban mindaddig, amíg a konkurenciánk fel nem ébred, elég lehet a külső linkek hada. De van egy szint, amely után az is fontos, mi is van az oldalunkon. De erről majd később írok.
Utolsó kommentek