Talán a legnagyobb tévhit a tanácsadás esetében az, hogy a tanácsadónak jobban kell ismernie a partnerének az iparágát és a munkáját, hogy így adjon tanácsot. Tanácsadóként nagyon hamar megtanulja az ember, hogy az adott területet a legjobban az ügyfél ismeri, hiszen ő él benne, ott termeli a profitját, ez kellett, hogy a vérévé váljon.
Tanácsadót nem azért fogad, hogy szakmailag jobb legyen, hanem azért, hogy minden más területen hatékonyabb legyen. Vagyis a tanácsadó nagyon sokat tanul az ügyféltől.
Jellemzően meg kell tanulni azt az iparágat, azt a területet, ahol az ügyfél jelen van. Ez persze nem jelent elmélyült tudást, de a terület megismerését mindenképpen. Aztán meg kell tanulni magát az ügyfelet is: a viselkedési mintáit, belső működését, történetét - és gondolatait.
Sőt, sok olyan dolgot is kénytelenül megtanul az ember, amit az ügyfél sem tud magáról - hiszen a külső szem sok dolgot máshogy lát.
A tanácsadás ugyanis egy folyamat. Nagyon ritkán feladat az, hogy az ügyfél teljes hátraarcot akar csinálni. Jellemzően a meglévő folyamatokat kell rendbe rakni, azokat kell jobbá tenni. Igaz ez akkor is, amikor weboldalt alakítunk át: bár a webes megjelenés jellemzően teljes hátraarc, de valójában azért történik ez, mert a korábbi weblap nem a cégről szólt, nem a cég céljait képviselte.
Ebből a szempontból egyébként a valódi keresőoptimalizálás sem lóg ki a sorból: az ügyfél konkurenciáit és a weboldalának a működését a sikeres optimalizáláshoz nagyon meg kell ismerni.
Tehát tanulunk. Napról napra, óráról órára tanulunk. Miközben külső szemlélőként, saját területünket ismerve javítjuk az ügyfelünk üzleti tevékenységét.
Éppen ezért érdemes gyanút fogni olyan esetekben, amikor adnak egy kész megoldást, amikor a meghallgatásunk nélkül már azonnal tudják a tutit. Az nem tanácsadás. Az valami más.
Utolsó kommentek