A kommunikáció alapvetően minden olyan folyamat, amikor egy feladó és egy vevő közt üzenet kerül átadásra. Az üzenet formája, az üzenet közege sokféle lehet. A feladó és a vevő egy-egy üzleti folyamatban viszont korlátozott.
Üzleti kommunikáció esetén a felek jellemzően egymással üzleti kapcsolatban lévő vagy üzleti kapcsolatba kerülhető szereplők, például eladók, vevők, üzletkötők stb. Vagyis a cég, a fogyasztó, és sokan másik, akik részt vesznek a folyamatban szintén alkotói a kommunikációnak. Sőt, aktív részesei is lehetnek, hiszen például a web 2.0 pont arról szól az üzleti életnek, hogy az addig jobbára egyirányú folyamatok kaptak egy hangsúlyos visszirányt: amikor a fogyasztó kommunikál a cégek felé.
De a kommunikációs folyamat egyik lehetséges része az is, amikor egyenrangú felek, pl. cégek egymással kommunikálnak. Az üzenet pedig lehet egy üzleti ajánlat, de lehet persze hirdetés is. Ugyanakkor ha egy üzleti ajánlatról van szó, akkor ez a fajta kommunikáció jellemzően személyes jellegű és mindenképpen kétirányú.
De nagyon fontos, hogy az üzenet mindkét fél számára érthető legyen. És itt most nemcsak arra gondolok, hogy ugyanazon a nyelven történjen a kommunikáció, hanem azt is, hogy ugyanazt értsék a különböző fogalmakon.
Az üzleti kommunikáció tehát nagyon sokrétű kell legyen, és egyáltalán nem csak a reklámról szól. A reklám ennek csak egy része. Hiszen amikor adunk egy üzleti ajánlatot, amikor átadjuk a névkegykártyánkat vagy elküldünk egy e-mailt, akkor is kommunikálunk. És ennek a kommunikációnak a formája egyben egy lenyomat is rólunk.
"Ilyenek vagyunk, látod. Nem is olyan szörnyű."
Utolsó kommentek