Nem tehetek róla, de rendszeresen belefutok mindenféle vulgármarketinges oldalakba, és olyankor vagy nagyon felhúzom magam, vagy nagyon elszomorodom. Ezeken a blogokon, kvázi-reklám oldalakon olyan írások találhatóak - vagy tölthetőek le -, amelyek első ránézésre szakmai anyagoknak tűnnek.
Igazából ez a kisebb baj velük. A nagyobb "baj" az, hogy alapvetően használható anyagokat adnak, de olyan formában csomagolva, ami legalábbis furcsa. Például egy weboldalon keresztül megvalósuló felmérést vagy egy adatbázis tagjainak a megkérdezését nem lenne szabad piackutatásnak nevezni. Vagy egy konkrét megoldást nem lenne szabad mindenki számára üdvözítőnek beállítani.
Nem az a baj, hogy ezek rossz módszerek. Még az sem baj, hogy jelentős részben bujtatott reklám van benne (én is ezt csinálom a blogon, néha akaratlanul is). A baj az, hogy szakmai fogalmakat használnak hibásan, és úgy tesznek, mintha ők találták volna fel a Modern Marketinget.
Éppen ezért aki szakmailag felkészült marketinges, értetlenül áll ezen oldalak népszerűsége előtt. Mert népszerűek. No persze nem a felkent szakmai nagyságok körében, hanem jellemzően megrendelői oldalon.
Pont ott, ahol a legfontosabb.
Vajon miért? Illetve miért nem ennyire népszerűek a szakmailag rendben lévő dolgok? Talán azért, mert nem mindegy, mennyire gyakorlati egy írás, mennyire gyakorlati egy módszer. Szép dolog arról esszét fogalmazni, hogy mennyire fontos egy kérdőív összeállításánál a kérdés feltevése, ha közben éppen csak azt nem mondjuk el, hogyan kell ezt csinálni. Konkrét példával.
A vulgármarketingesek pont azt csinálják, amit egy jó értékesítő: azt adják, ami az ügyfeleknek kell. Nem elméletet, nem elemzéseket, hanem szinte mozdulati szintre megtervezett gyakorlati tanácsokat.
Csak sajnos szakmaiatlanul. Nagyon rossz szóhasználattal és olyan modorban, ami megüli a gyomromat. Így aztán bár látom a vulgármarketing jó oldalát, összességében mégis azt gondolom, tenni kellene azért, hogy idővel ez a vonulat lecsengjen.
Egyrészt örülnék, ha ezek az emberek - a "guruk" - leállnának a félrevezető szóhasználattal. Másrészt viszont nagyon kellene a szakmailag is megalapozott tudás ingyenes átadása. Nagyon kellenének a jó gyakorlati tanácsok - megalapozott szakmai háttérrel.
Utolsó kommentek