Ha nagyon meg akarod lepni az ügyfeleidet, versenytársaidat, vagy azokat, akik figyelnek arra, mit mondasz, akkor igazából egyet kell tenned.
Légy őszinte.
Ezt várják ugyanis a legkevésbé. Hozzá vagyunk szokva, hogy becsomagoljuk az igazságot, vagy csak féligazságokat mondjunk. Ha például egy kampány szarul teljesít, akkor nem azt hallod, hogy "ez a kampány rossz lett", hanem valami olyat, hogy "bár a kampány eredménye elmaradt az elvárásoktól, de sok olyan tapasztalatot hozott, amelyet a jövőben fel lehet használni". Ismerős?
A tanácsadói munkámnak van egy nagyon vicces része. Talán ez a kedvencem. Amikor megkérdezi tőlem az ügyfél, hogyan látom én az ő cégüket. És hozzáteszi néha, legyek őszinte. Ilyenkor bizony nem lehet elhallgatni semmit. Sőt, elvárják, hogy sorold az igazságot. Nemcsak a hibákat természetesen, hiszen nem azért fizetnek, hogy szidd őket.
Meglepő dolog egyébként, ha leírod, elmondod azt, amit valóban gondolsz. Pár napja mondta egy ismerősöm, mennyire kemény vagyok a Twitteren. Azt is megkaptam mástól, hogy megint belekötök valakibe. (Hiába, elég tenyérbemászó tudok lenni.) Pedig nem teszek mást, mint leírom a véleményem. Nem (sokat) finomítva. És ez olykor meglepő.
Hozzá kell tennem, hogy a mai világunkban ez a fajta őszinteség könnyen lehet veszélyes is. Például ezzel el lehet bukni ügyfeleket, ráadásul jó sok haragost lehet szerezni. Mondjuk ez utóbbira mondják azt, minél sikeresebb vagy, annál több a haragosod. És ha őszinte vagy, akkor bizony lesz jó sok.
A reklámszakmában megszoktuk, hogy az őszinteség nem igazán éri meg. Ha a termékünket őszintén mutatnánk be, miközben a konkurencia nem így tesz (pl.: Jó mosópor, de ha olyan hülye vagy, hogy szilvalében áztatod a ruhád, akkor azzal nem tud mit kezdeni.), nem lenne elég vevőnk. De a közösségi média világában az ilyen kis stiklik kiderülnek, nagyon hamar. Lehet, az őszinteség lesz a közösségi média optimalizálás új titkosfegyvere?
Utolsó kommentek