A több lábon állás egy vállalkozás számára kiemelten fontos dolog. Minél több megrendelőnk van, minél több helyről jön a bevétel, annál kisebb az olyan kockázat, amit nem tudunk elhárítani. Ha az általunk gyártott terméket csak egy cég veszi meg, és az a cég megszűnik, akkor nem tudjuk eladni, nem tudunk megélni. Nem jó az, ha ennyire függünk valamitől.
Ugyanez igaz a befektetéseinkre is: nincs nagyobb butaság, mint sok pénzt egy helyen tartani. A befektetési portfóliónkat illik szétteríteni, különböző kockázatú (és hozamú) eszközökbe.
De ha ez így van, akkor vajon szabad-e a cégünket egy féle marketinghez kötni? Vajon mennyire megbízható és stabil az az üzleti modell, amikor csak egy dologtól függünk?
Ha csinálunk egy vállalkozást, ami egy weboldalra (vagy weboldalak sorára) épül, és arra számítunk, hogy jönnek a látogatók a Google-ből, akkor vajon mennyire fogunk egy dologtól - jelesül a Google-től - függni? Mennyire stabil az a vállalkozás, amikor a forgalmunk csak Google forgalom: hirdetések és természetes találatok?
Amikor azt olvasom, hogy a kereső a minden, a tökéletes megoldás, az a fajta Szent Grál, amely elhozza nékünk az öröklétet, akkor szinte egyet is kell értenem. Hiszen nincs olyan eszköz, amely minőségibb forgalmat, olcsóbb konverziót adna, mint a Google (bizonyos esetekben, persze - tudunk azért kivételeket szép számmal).
De vajon mi történik akkor, ha valaki ügyesen kitúr minket a Google-ből? Ha valamiért a Google egyszer csak kidob az indexből, ha valamiért a Google nem fogadja el a hirdetésünket? Akkor becsukjuk a boltot?
Ez így igen elméleti kérdés, mindaddig, amíg az oldalunkat valami vírus meg nem fertőzi. Mert amint ez megtörténik, rögtön tiltólistára kerülünk, és ha valamiért egy-két nap alatt nincs meg a javítás, bajba is kerülhetünk. Egy nagyobb cégnél ilyen nem igazán fordul elő, de sok mikrovállalkozást láttam, ahol ez bekövetkezett - igaz, később azért sikerült visszajutni, de a néhány nap kiesés is jelentős lehet.
A fentieket végiggondolva vajon egy közösségi média jelenlét - mondjuk egy Facebook oldal vagy egy Twitter jelenlét - nem is elsősorban a Google helyettesítője, hanem a vállalkozásunk második (harmadik) lába lehet. Olyan források, ahonnan jövögetnek a látogatók, konvertálódgatnak is, igaz, kisebb mértékben, mint a Google. De ha kiesik a Google, akkor is van forgalmunk, nem áll meg az élet, kapunk egy kis időt.
És akkor tegyük fel a kérdést: jó-e az nekünk, ha csak egy szolgáltatótól függünk? Elég stabil-e az üzletünk, ha így építjük fel?
Utolsó kommentek