Tegnap volt szerencsém leírni, hogy az online marketing nemcsak az e-mail marketingből áll, nemcsak e-mail marketing centrikus világkép létezik. De ha nemcsak ilyen a világ, akkor milyen lehet valójában? Hát összetett. Pár napja olvastam erről egy nagyon jó cikket, és azt kell mondjam, annyira pontosan megfogta a webes stratégia alapjait, hogy meg kell osszam.
(Most tehát jöhetne a fordulat: íme, hölgyeim és uraim, egy ábrában és néhány bekezdésben bemutatom az online marketing lényegét! Ezt olvassa el, értse, meg, és a többi már nem érdekes! Kérem kapcsolja ki. De ezt mégsem teszem, hiszen az alábbi csak egyfajta okfejtés, lehet más megközelítés is. Sőt, kell is, mert ez mindenre nem ad választ. De egynek ez se rossz.)
Jason Schubring cikkéről van szó, de annyira nem akarom lefordítani, inkább leírom azt, hogy az ő írása és az elmúlt évek tapasztalata alapján én hogy látom ezt a kérdést. A lényeg egy ábra:
Ez lenne a web stratégia piramis. Egyszerű és átlátható. De bontsuk ki!
A piramis forma lényege, hogy megmutatja, mi épül mire, milyen szinteket kell teljesíteni, mi az, amivel tovább lehet lépni. A piramis alja, az alapok tehát a content, vagyis a tartalom. Jason Schubring is írja: Content is king! De mit jelent ez a gyakorlatban?
Ha valamit is szeretnénk a weben csinálni, akkor annak az alapja a tartalom. Az, amit elmondunk, amit megmutatunk. Tartalom kell, tartalom nélkül nincs üzlet. Erős és egyértelmű tartalmának kell lenni az oldalunknak, ha sikeresek akarunk lenni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy tudnunk kell, mit akarunk (mi a célunk), tudnunk kell, kiknek szólunk (mi a célcsoportunk). És természetesen kell egy jó megírt tartalom is. Persze a tartalom nemcsak szöveg: ide tartoznak azok a szolgáltatások, azok a megoldások, amit az oldunk nyújt még. Egy jó kalkulátor, egy jó segédprogram stb. De a tartalom része a felrakott videók, képek is. A tartalom mindaz, amit majd becsomagolunk.
Tehát a webes stratégiánk alapja, amire építünk.
A második szint a Usability/Design, vagyis a megjelenés. Ez az a pont, amivel mindent el lehet szúrni. Hiába jó a tartalmunk, ha azt eldugjuk, ha a felhasználók azt nehezen érik el. És hiába szép az oldal esztétikailag, ha egyébként használhatatlan, mert nem lehet megtalálni a funkciókat. Tehát a második lépés lényege: legyen szép és mindenképpen használható oldalunk.
A piramis harmadik szintje a keresőoptimalizálás, a SEO. A logika világos: ha már megvan a jó tartalom, és ráadásul használható az oldal, akkor azt találják is meg, ha keresik. Érthető és világos lépés: legyen rendben az oldal technológiailag is, legyen keresőbarát és csináljunk megfelelő linképítést is hozzá.
A negyedik szint a közösségi média (Social). Legyünk jelen a számunkra releváns helyeken: az iwiw-en, a Facebookon, a Twitteren, blogokban - ahol elérhetjük a célcsoportunkat. Az ilyen jelenlét jellemzően munkás, de ingyenes. Innen is várhatunk jó sok látogatót, de míg a SEO a direkt kereséseket szolgálja ki, addig a közösségi média az igény felkeltést és a brand erősítést szolgálhatja, és nem utolsó sorban egyfajta PR eszköz is.
Végül a piramis csúcsa a PPC. Én ezt kiegészíteném annyival, hogy a csúcson a fizetős kampányok vannak, vagyis amikor konkrét célból látogatókat viszünk az oldalra. Ez is egy logikus lépés: ha minden rendben van, és már jönnek a látogatók a keresőből, a közösségi webről, akkor elkezdhetjük ezt pénzért erősíteni.
Így össze is áll egy nagyon ütős stratégia, amivel az oldalunkat felépíthetjük. Mindössze egy piramist kell felépítenünk hozzá!
Az ábra szerintem annyira jó és használható, hogy fel is fogom használni előadásokban. Azt gondolom, kellően pontosan megmutatja a lényeget.
Utolsó kommentek