Nem szeretek más online marketinggel foglalkozókat direkt kritizálni, de néha kell. Nem gonoszságból, főleg nem piacféltésből, hanem azért, mert azt gondolom, a terület iránt érdeklődők lássanak egy-egy dolgot másik oldalról is.
Igen, most is egy általam vulgármarketingesnek nevezett emberről lesz szó. Olyan valakiről, aki előadásokat tart, blogot ír, vállalkozást vezet, ami ezzel foglalkozik. Ezekkel számomra nincs semmi baj. A baj akkor van, ha valamilyen okból olyat ír le, ami nem igaz, vagy legalábbis csak részben igaz.
Akiről szó van, az az Internet Marketing blogot író Csepregi Balázs. Nagyon komoly háttérrel, komoly szoftverekkel, videókkal - és nagyon szép követői táborral rendelkezik. Ugyanakkor a blogján már korábban is belefutottam pár érdekes dologba. Például abba, hogy kismintás adatgyűjtést gond nélkül nevez piackutatásnak, még azok után is, hogy valaki felhívta arra a figyelmét: ezt nem kéne ennek nevezni.
Balázs egyik "fontos területe" az e-mail marketing. Egészen pontosan: számára az online marketing valójában nem más, mint az e-mail marketing valamilyen formában történő felhasználása. Ennek az apropóján most megírta a tutit:
Egyetlen egyszerű ábrán plusz négy és fél oldalon bemutatom az online marketing igazi sikerreceptjét
Mit nekünk évek tanulása, egyetemi katedrák és könyvek tucatjai: a lényeg belefér egy ábrába és négy és fél oldalba! Hát nem fantasztikus a tudomány? De legalábbis érdekes. Le is töltöttem a szuper pdf-et, ahol a lényeg valóban ennyiben van leírva, de leírom én rövidebben: a lényeg az e-mail marketing. Minden más csak ezt készíti elő vagy ezt erősíti. Aki nem e-mail marketinget csinál, az konkrétan hülye, a saját maga ellensége.
Van benne azért egy érdekes rész, íme:
FONTOS megyjegyzés: Engem mint a MarketingSzoftverek egyik tulajdonosát, a MailMaster e-mail marketing szoftverszolgáltatás egyik “gazdáját” könnyen érhet az a vád, hogy csak azért mondom, hogy ennyire fontos az e-mail marketing, mert a MailMaster az egyik fő szolgáltatásunk. A helyzet azonban ennek pont a fordítottja: Azért a MailMaster az egyik fő szolgál- tatásunk, mert ennyire fontosnak látjuk az e-mail marketinget. Ez pedig nagyon nagy különbség!
Valóban nagy különbség, Balázs. Elhiszem, hogy ti az e-mail marketingben hisztek, és azt toljátok. De, kedves Balázs, mi lesz azokkal a páriákkal, akiknek valamiért az e-mail marketing nem működik? Tudom, persze, azért nem működik, mert rosszul csinálják, ja.
Mondok azért pár példát: eladtátok a levelező rendszeretek egy olyan vállalkozónak, akinek a lehetséges vevői kétkezi melósok, jellemzően nem használják az e-mailt (az internetet sem igazán). Vajon neki hogyan fog kamatozni ez a megoldás? Persze neki más online megoldást sem lehet eladni, én is tudom. De az überkirály e-mailt sem...
Vagy ott van egy teljesen más eset, amivel találkoztam. A cég közepes és nagyobb vállalkozásoknak szóló (tehát annyira nem olcsó) szolgáltatást kínál. Másfél évig erőlködtek az e-mail megoldással, hidd el, kipróbáltak mindent, amit akár csak említ a szakirodalom, de nem működött. Szemben a direkt sales-el, ami viszont igen.
Én böcsülettel elolvastam az oldalról letölthető pdf-et. Abból az derül ki, hogy
MINDEN olyan online marketing tanácsadó, és online marketinges, aki KOMOLY bevételt realizál, az e-mail marketing révén jut hozzá ehhez a bevételhez
Most akkor én belga vagyok? Ja, nem:
több online marketing tanácsadónak is van képe azt tanítani – vagy legalábbis azt sugallani -, hogy az e-mail marketing ideje lejárt.
Lejárt, lejárt... el se jött. Az e-mail marketing egy eszköz a sok másik mellett! Persze, te is sorolod ezeket: SEO, PPC, SMO, de a te olvasatodban ezek mind arra kellenek, hogy e-mail listát építsünk. Értem. Akkor hogyan magyarázod a működő webáruházak sikerét?
Az egész anyagban az a legszomorúbb, hogy alapvetően mégis jó és hasznos. Ha kiszedjük belőle a vulgármarketinges részeket, és átnevezzük valami olyanra, hogy kézikönyv a mikro és kisvállalkozásoknak arról, hogyan készítsen sikeres e-mail kampányt - majd kiegészítjük az egészet még pár oldallal, ami leírja, mikor és mire lehet ezt az eszközt használni, máris beljebb vagyunk.
Kár érte. A nagy hurráoptimizmus az egészet elértékteleníti. Persze ettől még jó sokan fogják szeretni ezt az anyagot, és jó sokan meg is veszik a mail küldő szoftvert - végülis erre megy ki a játék, ebben van a pénz.
Mi, tanult marketingesek meg - ha egyáltalán eljutunk Balázs oldalára - verhetjük fejünket a falba az áltudományos hablatyot olvasva.
Szegény mi...
Utolsó kommentek