Egyik ismerősöm, aki kisebb szakportált üzemeltet, elmesélte, hogy az idei bevételei radikálisan alacsonyabbak, mint a tavalyiak, miközben az oldal látogatottsága jelentősen nem változott. A korábban már említett online marketinges konferencián is kiderült, a portálok féltik a bevételüket: a piac hiába nő, ha a rájuk eső bevétel csökken, mert pl. mindenki kattintás alapon hajlandó csak vásárolni.
A piac igazából nem volt felkészülve arra, hogy alig három év alatt összeomoljon a korábbi üzleti modell. Mert ez nem visszaesés, nem átmeneti gyengülés, ez a korábbi modell vége. Nem lesz már sosem olyan a helyzet, hogy a megjelenés vagy idő alapján történő bannereladás vígan eltart mindenkit.
Azt már látjuk, hogy valahol a 2009-2011 közötti időszak lesz az, amikorra elmondhatjuk: a régi modellnek vége.
De mi a megoldás? Hogyan fognak a tartalomszolgáltatók túlélni? Mit kell az ügynökségeknek csinálni ahhoz, hogy továbbra is életképesek maradjanak? Hová tart a világ?
Az Internet Hungary-n jövőhét kedden arról kell előadást tartanom, milyen lesz az internetes reklám tíz év múlva. Ennek kapcsán nézelődök az elmúlt hetekben, de semmi olyan választ nem látok, ami előremutatna, ami win-win helyzetet jelentene a piaci szereplőknek.
Konkrétan: a következő hosszú hónapokban valaki szívni fog.
Vagy a hirdetők, mert le kell nyomni a torkukon olyat, amit nem annyira szívesen vesznek meg, vagy a portálok, mert le kell építeniük - de ha a portálok szívnak, akkor szívnak az olvasók is, hiszen kevesebb lesz a tartalom -, vagy az ügynökségek, mert olyan alacsony kampánykezelési díjakból kell(ene) megélniük, amiből nem futja a trendy öltönyre és az Evian ásványvízre. Nem szólva a vodkás Red Bullról...
Most még emiatt nem is tudom, pontosan mit fogok mondani jövő héten. Tíz év nagy idő, addig annyi minden megváltozhat, annyi új technológia betörhet, hogy alapjaiban felforgathatja az internetet. És nincs semmi olyan biztos alap, amiből építkezni, kivetíteni lehetne.
Nem tudok mást tenni, mint élni a fantáziámmal, és megírni egy előadásnyi sci-fi-t. És aztán 10 éven át izgulni: vajon igazam lesz?
Utolsó kommentek