Szakmai blogot írni, tanácsot adni üzleti dolgokban mindig is felelősséggel járó feladat. Hiszen nemcsak befolyásoljuk az érdeklődők üzleti döntéseit, de ráadásként akár piacot is teremthetünk olyan szolgáltatóknak, szolgáltatásoknak, amik úgy egyébként ismeretlenek. Hiszen a jó tanácsadó legfontosabb ismérve, hogy elfogadott, hogy bíznak benne.
Éppen ezért hallgatnak rá. És ebből a bizalomból fakad a felelősség is.
Persze ez azt is jelenti, hogy igenis befolyásoljuk - befolyásolom - azokat, akik a tanácsokat követik. És ha kellően sokan követnek egy tanácsadót, akkor bizony olyan új piacokat is felépíthet, amik korábban nem is voltak. Ez egy ilyen önbeteljesítő jóslat: azért csinálunk valamit, mert a tanácsadó azt mondta, hogy ezt fogják csinálni 2011-ben a cégek, tehát ezt nekünk követni kell.
Nincs is ezzel mindaddig baj, amíg ezek a tanácsok működnek. Még akkor sincs ezzel igazán baj, ha ezek a tanácsok hazabeszélnek. No nem mind, csak van egy-kettő, amelyik a saját üzletet segít építeni. Van ilyen. Én is élek néha ezzel az eszközzel.
A baj akkor van, ha egy tanácsadó egyszer csak megváltozik, és a felépített bizalommal elkezd játszani. Sajnos látok ilyet is, elsősorban két irányba történő elfordulással.
Az egyik a nettó népszerűség. Az Index.hu és az Origo.hu is kirak a címlapjára blogokat. Ezek a blogok aztán jó nagy látogatottságot kapnak, ami egyrészt nagyon szépen mutat az Analyticsben, másrészt azt a csalóka képet mutatja: a blog írója népszerű. És hát kiszámíthatóak a szerkesztők, lehet tudni, hogy milyen írások fognak szinte biztosan címlapra kerülni. Tehát lehet úgy írni, hogy részben ebből, részben organikus Google találatokból jöjjenek az olvasók. Lehet egyfajta tanácsadói bulvárra játszani.
Aki ezt az utat választja, az könnyen járhat úgy hogy a népszerűség oltárán elvész a szakmai elismertség. És bár lesznek ügyfelek, de egyre kevésbé olyanok, akik valóban a tudásra kíváncsiak. Inkább az a fontos nekik, hogy az Ismert Tanácsadó legyen az emberük. Ez a modell még működhet is, már ha van az embernek gyomra hozzá.
A másik irányt én úgy fogalmazta meg: a hazabeszélő. Lassan csak olyan írásokkal találkozik nála az ember, ami csak azzal foglalkozik, amit ő csinál. Az trend, ami az ő üzlete, az lesz a jövő, amibe ő befektet. Számos ilyen példát látok magam körül, és olyankor mindig elgondolkozom: csak én látom, hogy a tanácsadó a saját pecsenyéjével van elfoglalva? Mert ha ezt sokan látják, akkor bizony a szakmai bizalom rohamosan csökkenhet, az pedig pont a tanácsadói pozíciót gyöngíti. Az üzlet itt is megmarad, csak a korábban elismert tanácsadóból egy jó tollú sales-es lesz idővel.
Biztos, hogy ez lenne a cél?
Mondhatjuk, hogy a fentiek nem más, mint egyfajta fejlődés. Én ezt inkább változásnak nevezném. És a magam részéről igyekszem kínosan ügyelni arra, hogy ne kerüljek bele egyik irányba se. Igaz, egészen biztosan én majd valami harmadik fajta butaságot követek el.
Mert végülis nincs tökéletes ember és nincs tökéletes tanácsadó sem.
Utolsó kommentek