Onlinemarketing blog

Az Onlinemarketing blogon a hazai és külföldi online marketing hírekből, információkból merítek. Ha érdekeset látok, hallok, olvasok, arról elmondom a véleményem. Néha pedig csak leírom, amit szerintem érdemes tudni az internetes, online, digitális marketingről.

Berényi Konrád, tanácsadó

Levél a blognak

Legfrissebbek

Nincs megjeleníthető elem

Fontos dolgok


etarget

Nomen Est Omen

A Konrád férfinév a német Kuonrat névből származik. Elemeinek jelentése: merész és tanács.
Forrás

A Cég

Az Onlinemarketing blogot az Onlinemarketing.hu Kft., mint online marketing és kommunikációs ügynökség vezető tanácsadója és ügyvezetője írja.

Onlinemarketing.hu Kft.

 

Fontos dolgok

Add to Google

Add to Netvibes

Twitteren. Vigyázat, mély víz!

Hirdetések

Közösségi média alkalmazás partnerünk a
pagerider-logo_1.png




Virágcseppek - Bach virágterápia tanácsadás

Utolsó kommentek

  • Mesterséges Geci: Szerintem nem lenne szabad teret adni az AI által készített tartalmaknak. Mostanában fedeztem fel ... (2024.07.05. 07:34) Mesterséges intelligencia, mesterséges tartalmak - podcast
  • Konrad: Itthon én elsősorban Koren Balázsnál láttam ezt a témát: kobak.org/blog/ (2023.10.25. 19:37) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • pcmentor: Tudsz esetleg ajánlani olyan blogot, videósorozatot, ahol ezt meg lehet tanulni? (2023.10.24. 23:33) Tanulj dolgozni az MI-vel
  • Aztapaszta: Mindig nagy izgalommal vártam a podcast adását a Meti Heteor-t. Nagyon fog hiányozni. (2023.09.05. 06:45) Jó utat, Kelt!
  • Konrad: @Androsz: valójában számos más téma is van viccelni, és pont azért nem jók az általad sorolt témák... (2023.05.02. 18:17) Mivel viccelj?
  • Utolsó 20

MUNKA!

Nincs megjeleníthető elem

Tagek

8x80 (3) adatbázis építés hónap (5) adblock (15) adverticum (4) AI (5) ajánló (597) analytics (7) apple (3) arukereso (84) arukereso toplista (72) banner hónap (8) blog (234) blogmarketing (64) blogring (97) business blog (40) céges weboldal (14) e-business (11) ebusiness (109) ekormányzat (3) előadás (25) email marketing (47) érdekes (213) etarget (207) etarget qa (4) etarget tippek (33) etarget toplista (128) facebook (182) fórum (6) gépház (100) gerillamarketing (10) google (120) hiba (113) hírek (37) humor (31) iab (4) index (33) instagram (7) internetes fejlesztések hónap (4) internetes stratégia 2007 (8) internethungary2006 (16) internethungary2007 (6) internethungary2008 (4) internethungary2009 (5) internethungary2010 (6) internet hungary 2011 (3) iwiw (74) jog (31) kampány (398) kérdés (7) kereső (63) keresőmarketing (234) keresomarketing nap 2007 (7) keresomarketing nap 2008 (7) keresomarketing nap 2009 (8) keresomarketing nap 2010 (3) keresomarketing nap 2011 (6) keresomarketing nap 2012 (5) keresőoptimalizálás (51) keresőoptimalizálás tematikus hónap (5) kkvmarketing (9) Klub (19) közösség (251) közösségi média (32) kreatív (140) kutatás (100) látogatottság (28) laza (10) LinkedIn (5) MarketingMozzarella (5) Marketing és környezetvédelem (6) Marketing Mozzarella (7) media (3) mediahungary (4) mediahungary2010 (4) mesterséges intelligencia (7) minicrm (7) mobil (35) mobil marketing (23) msn (10) oktatás (43) om eloadasok (4) om tanacsadas (3) onlinemarketing (1368) online kutatas 2007 (7) online marketing tippek (366) podcast (7) polblog (57) pr (29) reklamkonferencia eger (6) reklám célzás hónap (6) rss (23) sem (201) seo (50) smo (47) spam (32) startup (10) startup 2008 (4) startup 2009 (4) startup 2012 (5) statisztika (324) stratégia (23) suu (3) szakcikk (6) szövegírás (45) tabu (5) támogatott bejegyzés (43) tanácsadás (22) tanácsadás hónap (4) tartalom (85) tartalommarketing (6) telefon (3) TikTok (3) turizmus online (5) twitter (13) üzlet (438) üzleti kommunikációs hónap (4) video (117) viral (25) vírusmarketing (30) vlog (4) web2 (142) web22 symposium (7) web2 symposium (17) webáruház (5) weboldal (259) webshop (5) website ergonómia hónap (4) wiki (4) wom (35) www.fenyek.hu (5) yahoo (13) [origo] (15) Címkefelhő

Hirdetési partner


Infinety Online Média és Marketing Kft.

Tel: +36-1-326-0065
E-mail: sales@infinety.hu
Web: infinety.hu
Blog: infinety.blogspot.com

Facebookiáda

Címkék: facebook

2011.03.25. péntek 23:40 Konrad

Van néhány cég, akinek kezeljük a Facebook oldalát. Az elmúlt bő egy évben összegyűlt némi tapasztalat, ráadásként van szerencsém ismerni más cégeknél is a közösségi médiával foglalkozó embereket. Így aztán egyre több és több tapasztalat gyűlik össze arról, mit érdemes és mit nem érdemes csinálni.

Na persze ahány cég, annyi megoldás, és amilyen mértékben változik a Facebook, egy ma még működő megoldás lehet, pár hónap múlva már nem sokat ér. Mindenesetre lassan 3 millió hazai felhasználó ott van a Facebook-on, ráadásul úgy, hogy az elmúlt 6 hónapban jött 1 millió. Így aztán tényleg érdemes lehet ott lenni, és elviselni a változásokat is. Alkalmazkodni úgyis tudunk, igaz?

Tehát vannak tapasztalatok, és arra gondoltam, ezekről is fogok írogatni a közeljövőben. Sőt, ha felmerülnek kérdések, szívesen írok kérésre is :)

Szóval, várom a felvetéseket itt, kommentekben.

Addig pedig a legfontosabb tapasztalat: az ügyfél nélkül nem lehet valóban jó Facebook jelenlétet csinálni. Azok az oldalak élők, azok az oldalak működnek, ahol az ügyfél (valamelyik kommunikációval foglalkozó embere) is foglalkozik az oldallal, és élő, folyamatos kapcsolatban tudunk vele lenni. Ez adott esetben napi kapcsolatot is jelent.

Hogy ez természetes lenne? Elvileg igen. De én azt látom, vannak, akik megpróbálják lepasszolni a Facebook oldal kezelését, és próbálnak minél jobban kihátrálni a folyamatos kommunikációból. Ezt ne csináljuk. Nem éri meg. 

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlinemarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr982772166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2011.03.26. 00:26:52

A kérdés itt az, hogy ha van egy dedikált ember erre a cégnél, akkor miért van szükség egy hozzád hasonló szakértőre a Facebook jelenléthez?

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.03.26. 00:32:46

@Repülő Majom: nem a dedikált embernek kell nap mint nap csinálnia. Vele kell tudnom tartani a kapcsolatot. Egyrészt azért, hogy megkapjam az aktuális "story"-kat, másrészt azért, hogy az esetleges kommentekben feltett dolgokra azonnal tudjak választ kapni.
Az nem elég, hogy néha leülünk, és átbeszéljük. Élőbb kapcsolat kell.
Amit mi tudunk, az egyrészt az időnk, másrészt az a tapasztalatunk, hogy milyen módon érdemes fogalmazni, milyen üzenetek működnek, milyen aktivitásokra, és esetleg alkalmazásokra lehet szükség stb.

socialite · http://thinkdigital.blog.hu/ 2011.03.26. 06:18:45

@Konrad: Teljesen egyetértek, ráadásul szerintem sokszor felismerhető, hogy az ügynökség nem kap anyagot az ügyféltől, és akkor születnek a bullshitek, de az is előfordul, hogy a közösségi médiában nem jártas PR ügynökségnek passzolják le a feladatot, akik meg is írják szép "közleményesen" a posztokat. Ha nincs folyamatos információ áramlás (de ez akár még ügyféloldalon is megjelenhet problémaként, nem feltétlen gyűrűzik el az ügynökségig) akkor senki sem tud a olyan infót generálni, amit el is olvasnak a rajongók. Márpedig akkor oda az engagement. Alkalmazás esetében pedig azért is fontos egy jó ügynökség, mert hiába ül ügyféloldalon egy szakember, aki követi a trendeket és infókat, mégis az ügynökségnek lesz szélesebb körű tapasztalata, több kampányt visz végig, több ügyfélnek, így esetlegesen lát olyan buktatókat, kiugrási pontokat, amit az egy termékcsoporton dolgozó ügyfél nem.

valakitalánvagyok 2011.03.26. 10:16:30

Milyen sűrűn érdemes posztolni?
Érdemes "sorozatokat" Készíteni, gondolok itt a napi dolgokr, loveorhatekre.

Milyen facebook appokat érdemes csinálni, ami nem idegesítő a közösségnek?

Hogyan érdemes új rajongókat szerezni? már nem hívhatja meg egy rajongó a barátait...

Statisztikailag milyen felvetésekre/posztokra jön a legtöbb reakció(kivéve nyereményjáték)?

SzGergő · http://foursquare.blog.hu/ 2011.03.26. 10:24:52

Én is az információáramlást tartom a legnehezebben megoldhatónak ha ügynökség kezeli az FB oldalt. Amint egy brand megjelenik FB-n, az ügyfélszolgálati típusú kérdések egy része automatikusan átcsatornázódik FB-re. Ezek megválaszolása, a megfelelő információ felkutatása egy belső munkatárs számára is jelenthet kihívást, nem beszélve arról ha külsős ügynökség kezeli az oldalt.

Írásjeleket ismeritek-e? 2011.03.26. 10:33:00

naív kérdés:

magyarázd már el, legyél szíves, kedves Konrád, hogy miért jó az egy cégnek, ha a "rendes" webszájtján és/vagy blogján kívül van facebook oldala is ! / ?

milyen plusz szolgáltatásokat tud nyújtani egy céges fb-lap, amit a saját honlapja nem?

retekbá 2011.03.26. 11:07:39

A facebook, mint kommunikációs platform alapvetően az e-mail alapú üzlethez hasonlítható számomra. A veszély az, hogy míg a saját termékem által begyűjtött e-mail címek folyamatosan elérhetők (ameddig élnek) addig a FB esetében a szolgáltató az elérésem bármikor korlátozhatja és korlátozza is. Ennél fogva egyet tudom érteni UjPel: miért is adunk ingyen médiaerőt (like gombok) egy piacromboló terméknek? Rövid távú sikerekért.

no more drama 2011.03.26. 11:22:49

Én nem vagyok olyan okos, mint a többi kérdező, csak ezt szeretném tudni, vajon milyen cégek, termékek esetén nyújthat előnyöket a FB megjelenés, és mikor kerülendő?

Astroturf 2011.03.26. 11:22:50

@Mezőhegyessy Nimród: 10 éve azzal nyaggattak, hogy csinálj céges honlapot. Csináltál? Ha igen, akkor a kérdésedre meg is kaptad a választ. Ha nem, akkor Facebook oldalra sincs szükséged, mert az ügyfeleidet/vásárlóidat más csatornákon szerzed. Ahogy Konrád a bejegyzésben említette, 3 millió hazánkfia csatlakozott; nagy részük biztos nem olvas újságot, már a TV reklámoknak sem hisz, csak a közvetlen közösségében bízik. Hozzá hogy jutsz el?

Astroturf 2011.03.26. 11:29:24

@socialite: Miért írna egy PR ügynökség közlemény szerű posztokat. Mi is abban a közegben élünk és dolgozunk, nem vagyunk robotok. Elég sok jó megoldás van arra, hogy egy cég számára érdekes/értékes tartalmat fejlessz és ne lihegjen a megbízód a nyakadba folyamatosan.

valakitalánvagyok 2011.03.26. 11:59:00

Hol a határ aközt, hogy a lájkoló valamit információnak vesz, vagy zaklatásnak?
Pl a napi egy-két poszt lehet, hogy már fárasztó neki, de a heti 2-3 meg pont elég? Van erről stat?

socialite · http://thinkdigital.blog.hu/ 2011.03.26. 12:08:26

@Astroturf: nem általánosítok, szerencsére nem az ügynökségek többségéről beszélek, hanem arról, hogy van ilyen helyzet is, sajnos. tapasztalatból tudom azt is, hogy nem robotok ülnek az ügynökségi oldalon, hanem szakemberek, akik értik a dolgukat. épp ezért azt sem gondolom, hogy az ügyfélnek az ügynökség nyakában kellene lihegnie, de az ügyfélnek kell megteremtenie a keretet és információs folyamatot, ami segíti abban az ügynökséget, hogy hatékonyan és a márka jellemzőinek megfelelően tudja kezelni az oldalt. a kulcs minden esetben a gördülékeny együttműködés ügyfél és ügynökség között.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.26. 12:30:03

@Mezőhegyessy Nimród: Nem mindegy, hogy egy cég pontosan mivel is foglalkozik, mit is nyerhet a facebookos jelenléttel. Nem minden cég ugyanarra tudja használni a facebookot.

Sokmindent el lehet mondani egy weboldalon is. De ha azt mondod, hogy te "ügyfélközpontú" cég vagy, és fontos az, hogy téged megszólíthasson az ügyfél ott ahol az neki kényelmes... Na azt facebookos jelenlét nélkül igen nehéz előadni.

Azt elmondani, hogy a "barátaid közül sokan kedvelik a termékeinket" is elsősorban a facebookos like segítségével lehet.

Természetesen vannak üzenethez nem kapcsolódó előnyök is: Az oldalara mutató link sok emberhez eljut, akik jelentős része aktívan kommunikál az interneten, ez segít linképítésben is.

Ha valaki látta a nemzetközi példát, hogy igen sok cég fórumot is üzemeltetett, és tett is róla, hogy a fóruma élő legyen, akkor bizony könnyű újságolni: "van facebook connect támogatás", sőt a fórum és a facebookos lap között valamilyen szintű tartalmi szinkron is van.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.26. 12:43:28

Érdekes, hogy az emberek miket like-olnak be. Akad egy csomó ismerősöm, akik mindent, ami eléjük kerül, de pl. egyes oldalakat sosem... Érdemes lenne ezt megkutatni...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.26. 12:44:31

@valakitalánvagyok: Az a baj, hogy ez nem csak az olvasótól függ. Nézz fel a Sims 3 facebook oldalára... Jön a "lájkold ezt a postot ha..." spam, azért sok, hogy biztos minden nap lájkolj párat, top news algoritmus miatt.

Értelmetlen, üres, buta postok.

Nem csak arról szól a történet, hogy zavar-e, hanem arról is, hogy milyen képet kapok az EAról. Azt látom, hogy itt sem az "ügyfél", a játékos a fontos. Nem érdekli őket, hogy nekem jó legyen.

Hamar eszembe jut a Steam, a Stardock és több más célg által hangoztatott vélemény: Ha jó a szolgáltatás, megbecsüli a kiadó a játékost, akkor a játékos vásárol. Mert a szolgáltatás miatt is megéri megvennie a játékot, ezt pedig nem pótolja a kalózkodás.

Ez a lesújtó kép az EAról, EA storeról, EA brandekről vállik azzá az üzenetté ami rögzül bennem.

Sok a post? Nem hiszem.

Lehet, hogy én sem lennék jobb. De ha holnap rám bíznák a Facebook Page-ket az EAnál, akkor többféle témában lennének postok. Ezek jelentős része értelmes tartalomhoz (tutorialokhoz, tippekhez, trükkökhöz, fan videókhoz) is kapcsolódna.

Figyelném mire van igény.

Ha pedig látnám, hogy a rajongók több csoportot alkotnak, mert van aki "játszik" a simssel, van aki a Create a Sim résszel készít képeket... Könnyen felmerülne, hogy legyen "Create a Sim" page is.

Az eredmény? A több oldalra figyelve még több üzenet menne ki. Az is sok lenne?

Na ezért nem jó számokról beszélni :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.26. 12:45:13

@Astroturf: Aki már eddig eljutott, az valószínűleg semmilyen reklámnak nem hisz. Pl. én sem.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.03.26. 12:46:44

@Mezőhegyessy Nimród: Pl. hogy a saját honlapján nem nézegetik az emberek maguktól. Aki viszont belike-olja a FB oldalad, az értesül arról, ami a cég táján történik.

valakitalánvagyok 2011.03.26. 12:49:45

@TheElf:
Persze, ez logikus, de ez egy kicsit sarkított példa volt, nem?

Mondjuk azt, hogy nem egy geek dologról van szó, hanem mondjuk egy ruhamárkáról.
Ott lehetnek napi polók is, de lehet, hogy az sok, lehet, hogy a heti jobb lenne, többen várnák, többen lájkolnák, mint a napit...

Vagy ez nem így van, vagy nincs erről releváns tapasztalat?

socialite · http://thinkdigital.blog.hu/ 2011.03.26. 13:01:45

@valakitalánvagyok: a posztok gyakorisága közösség, így brand függő is. arról nem is beszélve, hogy gyakoriságot meghatározhat az is, hogy mi a célod a facebook- os jelenléttel. ezért is fontos, hogy legyen egy stratégiád, mit akarsz ott elérni, kiket szeretnél megszólítani, etc. személyes tapasztalatom alapján minimum heti 3,és max napi 2, de ezt alapjaiban befolyásolja a poszt tartalma. amíg tudsz a közösségednek releváns információt adni, addig jogosan feltételezed, hogy érdekli őket. Vannak oldalak, márkák, amelyek nagyon ritkán posztolnak, mégis folyamatos a beszélgetés az oldalukon. ilyen pl az oreo, vagy a túró rudi.

Oregon (TM) 2011.03.26. 13:37:00

Túl értekelik az emberek a az fb-t.

Nálunk az fb meeting eredménye:
Az fb link a hp-ről elviszi a usert az fb-re, minimum gondolat szinten. CP-pedig az, hogy csak akkor visszük el másik sitera a usert, ha a másik site is a miénk és csatlakozik a lekért tartalomhoz.

Mariann-Aranyszív · http://ezustaruhaz.hu/ 2011.03.26. 13:55:14

@Mezőhegyessy Nimród:

Én őszintén szólva a rövid hírek kezelésére szoktam használni. Az Fb bannerként minden aloldalon ott van, így ha változik a postaköltség, új áru jött, hírlevél ment ki akkor kiposztolom. A csoporton belül látja 200 felhasználó, illetve minden az oldalamra érkező is - függetlenül attól, hogy van-e FB tagsága.
Egyébként egyetértek : kkv-nak óvatosan kell posztolni, heti 2-3x, és nem túl személyeskedni!

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.26. 13:58:04

@valakitalánvagyok: A ruhamárka egy kicsit cifrább dolog. Miért létezik pl. olyan, hogy "GAS Honda"? Mert a felépített "érzés", az arculat hozzáadott értéket képvisel.

Ha egy ruhamárka valamilyen szinten "összefonódik" a motorsporttal, ezzel kapcsolatban "életérzést" is árul, akkor pólót kell lájkra kínálni, vagy a szponzorált csapat időmérő eredményét?

Szurkoljanak a rajongók, szóljanak hozzá, gratuláljanak... És kötődjenek a csapathoz, az általuk terjesztett postok erősítsék ezt az arculatot?

Vagy 2 külön page-t használnál?

A facebook oldalon azt mondod: "ezek a termékeink?" Vagy "ezek vagyunk mi, te is tartozz hozzánk?"

Ha szponzorálod a Való Világot, kell-e lájkolni a műsort, vagy a műsorvezetők oldalát? És a fotókat amelyiken jól mutat a GAS farmer?

Ha az oldaladon többnyire érdekes, és a márkához, annak arculatához kötődő, hírek vannak, amire reagállnak a rajongóid, és időnként bedobsz egy fontosabb terméket, akciót, az más hangsúlyt kap, mintha "hetente lájkolunk egy pólót" kontextusba kerülne bele ugyanaz.

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2011.03.26. 15:23:18

@Konrád: Melyik cégek Facebook oldalát kezelitek?

UgyanPityu 2011.03.26. 15:26:30

Szerintem, bannolni kellene az összes céget a picsába onnan.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2011.03.26. 15:57:56

Igen, a "kell-e FB, vagy nem?" kérdés engem is foglalkoztat erősen. Idáig még senki sem tudott _egyértelműen_ meggyőzni a csatlakozásról. Az "ez ma a divat", "mindenki fenn van", "sose lehet tudni", meg hasonló általános és ezért semmitmondó indokokat nem fogadom el, nekem egyértelműbb iránymutatás kell. Nekem is sok aggályom van, amiket szintén tisztázni kéne.

Szóval, a kérdésem a tisztelt blogolóhoz (és a többiekhez is, persze): egy kis magániskolának miért kell(ene) a FB-on lennie és miért nem?
(max. 3-3 válasz/ötlet, egy-egy mondatban elég bőven, nem kérek teljes elemzést! ;) )

valakitalánvagyok 2011.03.26. 16:57:06

@socialite:
Lehát mondjuk posztolok minden féléről, ami kaPcsolódhat a pl polokhoz, mondjuk farmerről, poszterekről (csak példa) éy ritkábban a saját poloimról, ez tud működni?

TéJé · http://blog.weblaptitkok.hu 2011.03.26. 18:53:00

Miért van az, hogy valaki mindig kétségbe vonja a szakember szükségességét..? Ezt sosem értettem..:(

socialite · http://thinkdigital.blog.hu/ 2011.03.26. 19:07:16

@valakitalánvagyok: Ezt így nehéz megmondani, de általános jótanácsként - ami talán triviálisnak tűnhet - olyan szemmel posztolj, hogy mi lehet azoknak érdekes, akik a Te termékedet/szolgáltatásodat veszik igénybe. Ez lehet kapcsolódó érdekesség, és akciós hír is, a lényeg, hogy kapcsolódjon hozzád, és konzisztens legyen.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.26. 21:57:54

@bestpixel: Ez sokminden múlik. Amíg nem ismerjük pontosan milyen iskoláról van szó, addig honnan tudnánk megmondani, mire tudod használni a facebookot?

Ellenben azt tudjuk mondani, a facebooknak érdeke, hogy számodra is jó szolgáltatást nyújtson. Feltehetően, amennyiben ez lehetséges, törekszik is rá.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2011.03.26. 22:18:45

@valakitalánvagyok: Igen, köszi! ;)

@TheElf: hmmm, izé, segítek: nézz a nickem mellé! Azt hittem, egyértelmű...

"Ellenben azt tudjuk mondani, a facebooknak érdeke, hogy számodra is jó szolgáltatást nyújtson. Feltehetően, amennyiben ez lehetséges, törekszik is rá. " Na, az ilyen szövegekre értettem a célzásomat a hsz-ben. ;)
Tudom, hogy érdeke, de ez engem nem érdekel. Csak az, hogy _nekem_ miért (és hogyan) jó. Bocs, önző vagyok, tudom. ;)

TéJé · http://blog.weblaptitkok.hu 2011.03.27. 10:15:40

@bestpixel: indítsatok útjára egy fotós tehetségkutató versenyt..:) A beküldött munkákat folyamatosan publikálnátok a face-en, ott lehetne lájkolni, véleményezni azokat és ennek megfelelően hirdetnétek eredményt..ez csak egy ötlet a sok közül..:)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.27. 11:10:51

@bestpixel: Azt kérdezed miért és miért ne? Egy fotós iskola / tanfolyam (nem nevezném kis magániskolának) esetében lenne értelme a facebooknak, ha tudnátok használni.

De ugye aki egy TV shopos hangulatú webolalra kötelességként betesz egy blog menüpontot közleményszagú tesztekkel, meg sem próbálva megszólítani a többi bloggert, nos az a facebookkal sem megy sokra.

Érdekes elmagyarázni, hogy aki "amatőrként" az emlékeit akarja megörökíteni az 20000 forintos, használt, vaterán lőtt fényképezőgéphez vegyen 40000 forintos tanfolyamot, hogy "kihasználja" a gép tudását.

Nem az érdeklődő van értetek. Nem gombhoz veszünk kabátot. Ha ez nem sikerül megérteni, akkor a facebook nem nektek való.

Ha rájöttök, hogy a fotózásra szánt költség egy kis részét éri meg tanfolyamra tölteni, sokan közösségi odlalakra fotóznak, lehet a hallgatók képeit lájkolni, lehet közösség is... Akkor lehet majd értelme a facebookos jelenlétnek is.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2011.03.27. 13:15:57

@TéJé: Köszönöm az ötletet, a fotópályázat mindig is jó propagandaeszköz volt, habár kicsit macerás (sosem az tetszik mindenkinek, amelyik kép végülis nyer, stb.)

@TheElf: Köszönöm neked is, habár a nyilván kb. 3 perces oldallátogatás alatt megfogalmazott véleményed nem igazán valós elemekre épül. A honlap szándékosan olyan hangvételű, amilyen, a blogban valós és független tesztek olvashatók (máshol is megjelentek, ezért sem mélyreható tesztek), viszont nem értem, hogy miért kéne a többi bloggert megszólítani? Vagy az olvasókra gondoltál? (Az sem egyszerű: kérdezzük meg, hogy "Önnek mi a tapasztalatai ezzel a géppel?", miközben ezeket a cikkeket pont olyanok olvassák, akik még nem vették meg az eszközt.)
Az iskola szándékosan nem a használt, 20 000 forintos kompakt fényképezőgépet vásárlóknak szól, hanem (mint ahogy a honlapon is egyértelműen szerepel) a tükörreflexes fényképezőgépek (új) vásárlóinak (valamint azoknak, akik már ismerik ezeket a gépeket és komolyabban meg szeretnék tanulni a stúdiófotózást). Egy használt DSLR gép pedig min. 80-100 000 Ft, az új még drágább. Ehhez mérten egyáltalán nem sok a tandíj (a fotózásra költött pénz elenyésző része már igényesebb amatőrök esetében is), de egyébként sem (más iskolákban 2-6-szoros áron lehet tanulni), főleg ha figyelembe vesszük azt, hogy ezért a pénzért komoly tudást kap a tanuló, amit bármikor hasznosítani tud - géptől függetlenül.

Folyamatosan fejlesztjük az internetes jelenlétünket, pont ezért is kérdeztem itt azt, amit. Ezért is várunk konkrétumokat, mert általánosságokkal tele van a net, meg minden tanácsadás. Nem ismerjük a FB-ban (esetlegesen) rejlő előnyöket (és hátrányokat), így nem is tudjuk felmérni, hogy érdemes-e a kérdéssel foglalkoznunk.

Gondoltam, egy netmarketinggel foglalkozó blog FB-re koncentráló posztján esetleg kapok valamilyen halovány útmutatást, 1-2 ötletet, észrevételt, amit főleg a bloggazdától vártam, ha már feldobta ezt a témát...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.03.27. 18:31:18

@bestpixel: ...és a bloggazda is fog válaszolni, ahogy ígérte.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.28. 00:56:49

@bestpixel: Olvasd el azt mit is írtok fényképezőgép vásárlásra, az ottani 20000 forintos példát említettem. ( www.fotoskepzo.hu/fenykepezogep_vasarlas.php ) Ha valaki egy akciósan is 40000 forintos tanfolyamhoz 20000 forintos fényképezőgépet ajánl az bizony a gombhoz a kabát példát juttatja az eszembe. (Ráadásul érdemes lenne a kompakt és bridge gépek kapcsán megemlíteni, hogy a nagylátószög sokszor hasznosabb lehet, mint a komoly teleobjektív...)

Egy blog kapcsán a fő értékek között van, hogy különböző blogok hivatkoznak egymásra. Ti is hivatkozhattok másra, ők is hivatkozhatnak rátok. Egy téma sok blogon jelenik meg.

Ez részben linképítésre, részben tartalomra, részben közösségépítésre jó. Könnyű érdekes példákat találni, aminél ti is tudtok másra válaszolni, ők is válaszolhatnak a ti postjaitokra (kommentben, saját blogjaikon postban egyaránt).

Pl. egy vihar után egy szépen fotózott villám kapcsán sok dologról lehet postot írni. Akár egy szebb fotó meta adatait is lehet elemezni.

Be tudod vonni a közösséget.

Nem 3 perc volt műtermet megnézni, stúdió felszerelést, blogot... De tudod, egy átlag cég, ha 3 percen belül nem tudja a látogatót meggyőzni, nem mindig kap ám második, harmadik, negyedik esélyt.

A facebook, a blog, az érdekes témákban közösség részeként való megszólalás céljai között ott lehet az is, hogy ne csak azt a fél percet kapd meg amit sok látogató rád szán, hanem kiépíthesd a kapcsolatot, a bizalmat, hosszabb idő alatt. Ezért kell dolgozni a közösségért, a több nektek jutó időért.

Ennek az időnek, esélynek van értéke.

Megnéztem mit próbáltok besűríteni 21 órába (amatőr fotográfus képzés), nagyon sok az elmélet, és úgy látom, hogy számos olyan téma nem kerül elő ami sok lelkes amatőrt érdekelne. Miért adnék újabb esélyt? Idő, útiköltség, stb.

Fura módon a blogotok kapcsán ahol láttam értékelhető linket, hivatkozást - iPhone és divatfotó - ott is felemás a helyzet. Látom az Applehez való kötődéseteket, de az iPhone-t fotózásra leginkább alkalmas okostelefonként leírni nem célszerű. Pláne nem úgy, hogy keveset tesztek hozzá a hírhez.

Annál inkább ott van az a kérdés: mi az amit ki lehet hozni egy okostelefonból? Fotózáshoz kapcsolódó appok kapcsán is lehetne erről-arról írni. Lenne érdekes téma, amire sokan - képekkel, postokkal, stb - is tudnak válaszolni.

Mennyi mindent el lehetne mondani a facebookos rajongók fotóiról, mennyi tanácsot lehetne adni... És aki tanul belőle, az utána okkal bízna az oktatóban, okkal szánna rá több időt, okkal ajánlaná az iskolát másnak.

Az ilyen kétirányú kapcsolatra jó a blog is, a facebook is. Ha a blognál megy, van közösség, van aki ajánl titeket, a rajongók fotói kapcsán van mire válaszolnotok, akkor természetes lépés a facebook is.

Ha a blognál nem megy, facebooknál miért menne? Ha a blognál megy sok ember fényképeire reagálsz, pályáztatsz, kommunikálsz, figyeled ki milyen témát vet fel, stb. akkor a facebook értéke természetes lesz.

Alexander Hamilton 2011.03.28. 14:48:03

@$Norbert$: Vélhetően meg fogja mindenkivel osztani az ügyfeleik névsorát...

Merras · http://miyazakijun.hu 2011.03.28. 16:37:24

@TheElf: Az Electronic Arts-os kommenteddel marhára nem értek egyet, szerintem nagyon ügyes FB-marketing húzás a részükről. [Disclaimer: az EA magyar kirendeltsége szponzorálja a hobbioldalamat, az SFportal.hu-t nyereményekkel / szerkesztői játékpéldányokkal; remélem elfogadható, hogy ez a havi pár tízezer forintos támogatás nem befolyásolja azt, hogy marketingesként mi a véleményem a tevékenységükről.]

Személy szerint a Dragon Age és a Mass Effect promóikat figyeltem az elmúlt hetekben, és szerintem jól csinálják a rajongók idegeinek húzását. :) Speciel mindkét játéknak a közönsége olyan, hogy tűkön ülve várja a következő infomorzsát a következő játékról, a következő letölthető kiegészítőről (DLC), a sztoriról, grafikáról, ilyesmiről.

Miért ne mondhatná azt az EA, hogy oké, akkor ezt kihasználjuk jól?

Szerintem teljesen értelmes megközelítés, hogy azt mondják: OK, ma adunk egy infomorzsát, képet, és ha kapunk elég lájkot / megosztást / megjelenést, akkor holnap kiadjuk a következőt. Nyilván persze olyan határértékeket szabnak meg, hogy simán teljesüljön a célkitűzés, de ezzel aktivizálják a közönségüket, generálják a hypeot, ami a játékiparban iszonyatosan fontos.

A Dragon Age 2 kapcsán azt csinálták, hogy ha megvan az 1.000.000 db. demo letöltés és aktiválás, akkor a demojátékosok kapnak egy újabb ingame bizbaszt - és persze ehhez a promóhoz is ügyesen felhasználták a Facebookot, mint eszközt.

A játékostársadalom eleve egy olyan szubkultúra, amelyik szereti megosztani a többi játékossal a véleményét, az új infókat a közös kedvencekről, egyebekről, szeret vitatkozni azokkal, akikkel nem értenek egyet egy-egy játék kapcsán - miért ne fogná magát az EA, és adna a kezükbe egy-egy pofonegyszerű fegyvert, mint egy új screenshot? Pláne, hogy ezek között van egy csomó ember, akik az utolsó pixelig kielemzik a képeket, videókat, és megosztják az új okosságokat fórumokon pl.

Nekem spec. játékosként / fanként annak ellenére tetszettek ezek az EA-húzások, hogy persze közben nem tudom kikapcsolni az online marketinges agyamat, és tudom, hogy pl. a top news feedben való jobb megjelenés miatt kezdtek bele ebbe.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.28. 18:34:23

@Merras: DA és Mass Effect kapcsán még vanak információ morzsák, és a 1.000.000 letöltés is úgy ahogy elment. Nézd meg viszont a Sims 3 körüli postokat.

A "lájkold ezt a postot ha a simed az elmúlt héten ment dolgozni" és a "lájkold ezt a postot, ha nem ment dolgozni" nem információ, nem szolgáltatás.

A DA és az ME kapcsán nagyon sok kommunikáció az elsősorban a Bioware saját csapatától jön, nem az EA golbális megjelenésétől.

Jól is látható a különbség. Nem véletlen, hogy a nem Bioware csapat által kezelt EA játékok körül *nincs* Hype, ellenben kritikán aluli a szolgáltatás.

Ugye a magyar fórumuk spport szekciójában elmaradó válaszok, a félrekommunikált megjelenési dátumok... Az ezzel kapcsolatban elérhetetlen support, stb. sokat tesz ahhoz, hogy az EAval az lgyen elgedett aki nem találkozik az EA szolgáltatásával.

Mondd, kedves Merras hányszor fordul elő veled az utóbbi időben, hogy az EA Store-ból játékot vettél volna? Úgy, hogy a megjelenési dátumot kiírják magyarországra, eldöntöd megveszed, írsz róla.

Várod a meghirdetett időpontot. Majd nem jön a játék, kb 1 nap múlva kapsz választ a supporttól pár órán belül jó lesz, biztos idő míg átmegy a rendelés, vagy 10 AM PST vagy más...

Majd jön az, elírták a megjelenési időt, neked 3 nap múlva.

Így ugye akkor már nem újdonság.
Ezzel az erővel felesleges "időben" rendelned, hiszen úgyis késel, majd első tesztek után vehetnéd meg a játékaikat.

(Sok közöttük szemét: Pl. Sims Medieval)

De lájkold ezt a postot ha Sims 3ban ma is lesz dél :D

Vársz újabb napokat hogy mélztassanak valamit csinálni, de ugye te vagy a hibás, mert miért az "amerikai supportot" találod meg, amikor a magyar supportnál nem említik a játékot.

Vagy ugye a DAOCos petíció kapcsán hamar kiderült, akkor ne írjon fan wallpostot.

Ezek ugye azok a megoldások amikkel az EA építi a közösséget.

Egy nagyobb összegért, előjogokért, a szívás megúszásáért nekem is tetszene biztosan.

Így viszont szarok.

Merras · http://miyazakijun.hu 2011.03.28. 19:00:37

@TheElf: ezeket én nem nagyon tapasztaltam, meg azon rajongóktól se hallottam nagy panaszt, akik az általunk is promózott EA játékokkal nyomultak - kétféle anyázást leszámítva, ami viszont nem marketingkérdés, hanem üzleti.

1., manapság a játékokba be van építve egy release date checker, és hiába vetted meg a lemezt, meg hiába telepítetted, nem enged játszani, ha nem jött el a "hivatalos" kiadási időpont. Ami szerintem egy kapitális mellélövés, ha az előrendelésben délelőtt megérkezett DA2-t feltelepítettem, ne kelljen már éjfélig várnom, amíg játszhatok vele.

2., pont a Bioware RPG-k esetében van anyázás a magyarítás hiányából - kis piac, kis foci, drága lokalizáció miatt. Mondjuk ezekben az esetekben ugye megnézém, hogy hányan írnák alá a petíciókat, ha csak olyan csatlakozhatnának, akik tényleg megvették a játékokat, nem pedig letorrentezték.

De hogy ne csak Bioware példa legyen, a Dead Space 2 promóját is elég jól tolta az EA, itthon is, globálisan is szvsz.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.28. 19:32:59

@Merras: Én nemrég futottam bele abba, hogy az EA store-ból vásároltam. 3 játékot. Ebből a 3 játékból

1. játék esetében sok helyre rosszul adták meg az EUs release date-t, akartam róla írni.

Felvettem a kapcsolatot EA supporttal. Közölték pár óra. Nem lett meg 24 óra múlva sem. Ticket frissítése. Ja, lehet, hogy sok helyen más infot adtak ki, de az EU release date majd ekkor...

Vesd össze ezt a release date checkkel. Jeleztem ez így nem kóser, kaptam egy kupon kódot, ami viszont nem működött. (Később kicserélték egy rosszabb de működő kuponra)

2. Dragon Age II Preorder. A kupon kódos húzás miatt nem lett signature edition (ezen akadt el pl. rendelés), de ugye "play it first" ígérethez képest 3 napig vártam a release date checkre úgy, hogy a gépemen volt a megvett játék.

(Amúgy newsletter sok érdektelen szarról jött, a signature edition rendelési határidőről nem).

Eljött a release date check szerinti megjelenés, de ugye nem minden DLC lett beaktiválva ekkor.

Aki megvette ami hiányzott, az csodálkozott, utána kapott csak kódot később ugyanehhez. Ilyenkor ugye vagy elveszik a már befektett pont, vagy azt visszakpaod ugyan de pénzt amit a pontra költöttél nem.

Második átverés.

3. Sims Medieval, release date magyar oldalon adott, ígéret is EA storeban, a meghirdetett időpontban játszható lesz.

Nem lett.

Első support ticketre annyi jött válaszként, hogy 10 AM PST.

Kivártam.

Új ticket. Jelezve, ők ezt a dátumot vállalták, ez szerződés onnan tessék teljesíteni.

Nem mert EU release date szerintük nem akkor van amikor a hivatalos magyar honlap szerint szerződést meg leszarják.

Nézz fel ezek mellé a magyar oldalon a support fórumra.

A "lájkold ha..." semmitmondó postokat.

Érdemi válsz nincs, angol support lassú, magyar support gyakorlatilag nem működik.

Ellenben a panaszokat (külföldi EA fórumon) törlik, megtorolják. EAs moderátor jezi ha máshol panaskodsz megírva ugyanezt akkor van elég blogger aki kap tőlük eleget, hogy megvédje az EAt.

Ez a support. Így kezelik online a közösséget.

Tudod se azt nem akarom feltételezni senkiről, hogy neki ez normális, sem azt, hogy az EAért eladja a hitelét és ezért normálisnak mondja mindezt.

Mindenesetre tény, hogy ez az online megjelenés, ezzel a webbolttal, ezzel a látható supporttal nem ahhoz fog vezetni, hogy szívesen vásárolok legközelebb is...

Hanem oda, hogy inkább nem.

Az EA remek online jelenléte, közösség szervezése elérte, hogy eddig sorban vettem EA játékokat, nem keveset, ezek után nem hiszem, hogy sok EA játékot vennék.

És igen: A lájkold ha... postok miatt szépen elérték, az adott oldalukról már ne kapjak hírt (meg pár más EAs oldalról se!), ne legyen olyan könnyű javítaniuk.

Az EA jelenléte nem akkor jó, ha látod "de jó a hype" akörül amit eladnál úgyis. Hanem akkor, ha új vásárló van, és nem azt éred el, hogy aki eddig megvette a Bioware játékokat az ez után ne vegye meg.

Tudod eddig azt mondtam, a Sims jó eszköz szerepjátékhoz karakterképet tervezni. Ma azt mondom, ezzel a supporttal, ezzel a szolgáltatással nem szabad megvenni.

A jelenlétük akkor lenne jó, ha nem ezt mondanám. És nem csak én írtam le az EAt az utóbbi időben.

És tudod, ha ezzel még kevesebb a magyar vásárló, akkor még nehezebb lesz bármit is magyarítani. Ha nem magyarítják, újra kevesebb a vásárló.

Mert aki amúgy is venne, de magyar nyelvűt keresaz nem EA játékot fog venni.

Aki amúgy csak azért vesz mert "ők legalább magyarítanak, magyar munkahely" az is elveszik.

Ezért lenne fontos megtartani a magyar vásárlót.

És tudod mit mondok: A "Panaszod van, kiszedjük", majd kiszedünk téged is jellegű panaszkezelés azt eredményezi, hogy a facebookos jelenlét belőlem biztos nem csinál újra vásárlót, de az EA hitelét még jobban aláássa.

Komolyan gondolod, hogy ez jó lenne akár nekik, akár a játékosnak?

Merras · http://miyazakijun.hu 2011.03.28. 19:55:20

@TheElf:

Nagy általánosságban azzal egyetértek, hogy minden multinak törekednie kellene arra, hogy minél frankóbb legyen a supportja.

És igen, egy online élő cégnek (vagy lassan onlineba átmenő cégnek, mint amilyenek a játékterjesztők, stúdiók is) ha egyáltalán lehetséges, még hangsúlyosabban ügyelnie kell erre.

Szerintem Konrád blogja nem a legalkalmasabb arra, hogy az EA support problémáit megvitassuk - én alapvetően arra akartam reflektálni, hogy amit én látok az EA Facebook jelenlétéből, az marketing szempontból szerintem jó irány. Biztos nem tökéletes, biztos lehet jobban is csinálni, de kívülről úgy tűnik, működik a technikájuk... és itt most, ebben a postban alapvetően FB tippekről, módszerekről beszélünk.

Az, hogy milyen mögötte a support, az nem egészen marketing kérdéskör. Részben igen, hiszen a jó és a rossz support is visszahat a marketing tevékenységekre, és például egy Facebook-oldal remekül alkalmazható a problémák kezelésére.

Egy tökéletes világban / tökéletesen működő cégnél tökéletesen rendben lenne a support ÉS erre épülne a marketing aktivitás is. Van, akinél működik - lásd Amazon. A gyakorlatban viszont az van, hogy van marketing osztály, meg van ügyfélszolgálat - és láttam már olyat, hogy a multis marketinges a haját tépte az ügyfélszolgálat miatt.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.28. 20:31:33

@Merras: Egy cég facebookos jelenlétét, marketingjét nem lehet függetleníteni a cég működésétől. Akkor működik a facebookos megjelenés, ha összhangban tud lenni a cég működésével.

Az EA esete pont azért érdekes, mert nagyon sok facebookos megoldásuk önmagában erős lenne, még jobban várod. Csakhogy a többi hibával pont a vásárló csalódását is erősíti, a "torrenteztél volna inkább" üzenet a hangsúlyos a megjelenés előtti legfontosabb időszakban.

Ha belegondolsz pont FBs trükk az, hogy az üzletmenet nem függetleníthető az FBs jelenléttől. Ezért kell az ügyfélnek is kommunikálnia FBn, ezért kell nagyon odafigyelni.

És igen: Ha ha az összes preorder (amazonos, 576os) mellé van head start, és ha a facebookos lapjukon aktív vagy, akkor "még hamarabb" kezdhetsz játszani, és a leghamarabbi kezdési időpont globális (nincs EUra késleltetés) akkor az FB kampány is tartalmasabb, és elkerülhető a csalódás is.

Ergo: FBs játékokkal, a preorder speciális kezelésével megelőzhető lett volna a csalódás, ehhez képest fokozták. De azt hatékonyan.

A hype fokozása "öncélú" és káros lett. Ami egy komoly hiba az FBs marketingjük kapcsán.

Ha már kijött a játék, akkor az érdeklődés fenntartására nem a "lájkold a képet, ha látsz rajta kéket" a jó. Nincs új info, mire lennél éhes? Ilyenkor kell jó content. Ha nincs az újabb komoly hiba.

K22 2011.03.28. 22:11:37

Témajavaslat:

Épp ma esett meg velem a következő és szerintem nem ez a jó hozzáállás, ezért mesélem el nektek.

Nem túl ismert zenekar Facebook oldala kb. 3000 rajongóval. A nyári fesztiválokra most zajlanak a mindenféle szavazások, ahol be lehet juttatni a zenekart ezekre a rendezvényekre. A zenekar napjában többször arra buzdítja a rajongókat hogy szavazzanak, mert addig nem hagyják abba az ezzel kapcsolatos posztolást a Facebook oldalukon. Ma ezt meguntam és kommentben jeleztem nekik, hogy ez így gáz. A kommentemet törölték, majd ismét kommentben írtam nekik, hogy ez übergáz. Most kitiltottak Facebook oldalukról, ha újra lájkolom őket, akkor sincs lehetőségem kapcsolatba lépni velük se a falon, se kommentben, sehogy.

Ez a jó hozzáállás egy közösségi oldal üzemeltetőjeként? Nem hinném. Meg kellene végre barátkozni a Facebook oldal tulajdonosoknak azzal, hogy mivel sok ember hozzájuk szólhat, így kritikát is kapnak, amiről nem feltétlenül gondolnám, hogy azonnali törlése méltó.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2011.03.29. 14:55:19

@palagyik: Sokan próbálnak erőből kommunikálni, nagy hivatalt játszani, akár facebookon, akár blogokon, akár máshol. Ez mindenkinél egyformán hiba :)


süti beállítások módosítása