A Facebook növekedési sebessége megdöbbentő. Biztos voltak hasonlóan növekvő szolgáltatások idehaza korábban is, de a Facebook az első, ahol több-kevésbé publikus adatokat láthatunk, gyorsan frissülve. Hiszen a Socialbakers.com-on akár napi szinten is nyomon követhetjük, éppen hány magyar regisztrált felhasználónál járunk.
Ez viszont azt is jelenti, hogy nem szabad gyanútlanul régi előadás adatait előszedni. A mai Online marketing trendek konferencián Szeder Péterrel beszélgettünk erről, és ő mesélte, hogy volt olyan, amikor két előadás között három nap telt el, és az a három nap elég volt ahhoz, hogy 100 ezerrel nőjön a hazai felhasználói szám!
Ez azt is nagyon jól mutatja, hogy bizony ha valami divattá válik, az az interneten nem hetek, hónapok kérdése, hanem akár napok kérdése lehet. Egy jó és szerencsés szolgáltatás képes földindulást okozni. Szerencsére ilyen csak nagyon ritkán van, de ha van...
Ugyanakkor van ennek a növekedésnek egy másik olvasata is: mégpedig az, hogy a felhasználók nagyon gyorsan képesek mozogni, dönteni, és ezzel ugyanilyen mértékben képesek akár ledönteni is szolgáltatásokat. És ha a divat szele éppen rossz irányba fúj, akkor bizony egyszer csak azt veszi észre egy befektető, hogy az a szolgáltatás, amiben a pénze van, hirtelen kiürült... ez pedig riasztó is lehet. Éppen ezért kell nagyon figyelni a felhasználói igényekre, és nem szembemenni azokkal. De önmagában még ez is kevés lehet. Jól látszik ez a MyViP példáján: bár fejlődő és változó szolgáltatásról van szó, és az utóbbi időben olyan időszakokban is innovált, amikor más nem (pl. az MSN integrálása), mégis, ahogy átmentek a felhasználók a Facebook-re, valahogy elkezdtek megfeledkezni egyik korábbi kedvencükről.
Ja, igen, van itt még valami, amire felkaptam ma a fejem. Ez volt az, ami nagyon elgondolkoztatott. Nem is érdekes, melyik cégről van szó, a lényeg a következő: az iWiW ugye az utóbbi hónapokig elég korlátos szolgáltatás volt, sok dolgot nem lehetett csinálni, és nem is csináltak az emberek. De mivel ott voltak sokan (ne feledjük, egy éve még csak fele ennyi hazai Facebook felhasználó volt), így ott volt érdemes követői kört építeni. Nos, ezt egy promócióban az egyik márka meg is tette, majd ezeket az embereket szépen néhány hét alatt "átcipelte" a Facebook-ra, ügyes akciókkal arra vette rá, hogy a Facebook-ra is regisztráljanak és kövessék őt.
Vagyis az iWiW bázisán saját önös érdekből (tudnillik kellett az interaktívabb felület) a Facebook-ot építette.
Tanulság? Vannak kiemelten fontos célcsoportok. Ilyenek például a hirdetők... És kell még tanulság? A hirdetők nemcsak elindítani, de megállítani és megfordítani is képesek lehetnek folyamatokat. És erre aztán tényleg érdemes odafigyelni!
Utolsó kommentek