Ha az online megjelenésekről beszélünk, természetesen rendszeresen felmerül a PR megjelenések lehetősége is. Miközben a PR, vagyis a public relations egy külön szakterület, és az évek alatt gondosan a fejembe is verték, hogy a PR nem marketing és a marketing nem PR. Igen, vannak közös célok, igen, lehetnek közös megoldások, de nem, nem része az egyik a másiknak.
Ahogy a Magyar Public Relations Szövetség definíciója is mondja (forrás):
Kölcsönös előnyökön alapuló kommunikáció és kapcsolatok tudatos szervezése, melynek célja az egyének, szervezetek és környezetük közötti megértés, valamint a bizalom megteremtése, fenntartása.
Nos, ezt elolvasva jól látszik, hogy nem marketingről beszélünk. Viszont, amikor arról van szó, hogy online megoldás és PR, akkor mivel szokott jönni mindenki?
Úgy van, a PR cikkel! Illetve valamivel, amit úgy hív a szakma, hogy PR cikk. Nos, szerintem vagyunk annyira felnőttek, hogy tanuljuk meg: ez egy rossz elnevezés! Azok a médiaajánlatok, amelyek tartalmazzák a PR cikket, általában olyat adnak el, aminek semmi köze a PR-hoz. Akkor tehát mit veszünk ilyen néven?
Valójában felületet. A legegyszerűbb esetben nem történik más, mint a szerkesztőségi (tehát cikk) anyagok között kapunk egy előre meghatározott felületet, ahova az a szöveg kerül, amit mi kérünk. Ha szigorúan ragaszkodunk az ilyenkor illő eljáráshoz, akkor a szöveget az újság valamelyik munkatársa írja, de el kell mondjam, idehaza ez nem jellemző. Viszont ami minden esetben igaz: ezért a megjelenésért pénzt fizetünk. Vagyis valójában hirdetést vettünk, semmi mást. PR aktivitást biztos nem.
De akkor minek nevezzük ezt a valamit? Van rá egy szép szakmai szavunk, íme: advertoriál.
Még definíció is van (forrás):
Az advertoriál a kommunikáció egyik kifinomult formája, elsősorban a nyomtatott és elektronikus sajtóban alkalmazott eszköz. Az ilyen formájú megjelenés azáltal erősíti a hirdető brand kommunikációját, hogy az újság szerkesztett részeként jelenik meg. A megjelenés tisztán reklám jellegű, viszont a kiadvány stílusának megfelelő, szerkesztők által szerkesztett kell, hogy legyen.
Javaslom tehát minden médiaajánlat készítőnek, hogy térjünk át erre a valós megnevezésre. Ne nevezzük PR cikknek azt, ami nem az, nevezzük nevén a gyereket: advertoriál. Érdemes lenne átállni. Persze egy átmeneti időszakban mindkét név szerepelhet, például: advertoriál (korábban PR cikk).
Vajon tényleg vagyunk annyira felnőttek, hogy kinőjük ezt a fajta elnevezési hibát?
Utolsó kommentek