MOST van az, amikor nem tudni, mi lesz. A héten két komolyan és régóta szervezett konferencia marad el, amire mentem volna - és az a meglepő, hogy ez nem meglepő. Ha valaki megkérdezi bármely üzleti szereplőt, hogy na mi lesz itt jövőre, akkor mindenki széttárja a karját, megvonja a vállát, és vérmérséklettől függően megfogalmazza: fogalma sincs.
Márpedig a bizonytalanság nem jó dolog, sőt, az a legrosszabb. Nem lehet így tervezni, és ha elmarad a tervezés, akkor bizony elmaradnak a komolyabb reklámok is, a cégek elkezdenek napról-napra élni. Idén már sok ügynökség nem kötött éves vállalást a tartalomszolgáltatókkal, csak negyedévekre mertek tervezni. Félő, jövőre még ez sem fog menni.
Nem jó ez így, a válság és a politika közös erővel sikeresen lenullázta a növekedési várakozásokat, és olyan fajta bizonytalanságot hozott össze, ami nagyon régen volt utoljára. Sajnos, azt sem tudni, mennyiben segíti vagy nehezíti az online ipart ez a helyzet. Azt gondolom, nem lesz ez jó nekünk sem, el fognak maradni a tervezett bevételek, és ebben az a rossz, hogy az idei év után ez sokaknak nem fog újdonságot jelenteni.
Nyafogás ez? Újabb sirám, a szokásos vállalkozói sírás? Annak tűnhet, de nem annak szánom. Én magam nem látom ennyire sötétnek az előttünk álló időszakot (ha annak látnám, nem mernék például konferenciát sem szervezni - de azért gyertek minél többen, legyen nekem igazam!), de a visszajelzések és a hírek a fentieket támasztják alá.
Vagyis el kell kezdenünk tervezni a tervezhetetlennel, el kell kezdenünk kitalálni, mit teszünk ebben a folyamatosan változó gazdasági környezettel. Nem lesz egyszerű.
Utolsó kommentek