Tegnap este egy party keretében ünnepeltük meg azt a tényt, hogy a mai nappal elindult a magyar YouTube. Sokan és sokfelé leírták, miért is jó ez: a hazai előadók is kapnak pénzt, újfajta hirdetési megoldásokat kapunk (pre-roll videó, ami átugorható, de fizetni csak azok után kell, amik végigmentek), ráadásként mindenféle magyar csatornák is megjelentek: királyi tévé, TV2 és így tovább.
Arról nem volt szó, de feltételezhető, hogy másoknak is lesz lehetőségük így becsatornázódni, ami hosszabb távon jót tehet akár a magyar kultúra terjesztésének is. Végül ne feledkezzünk el arról, hogy a hivatalos magyar YouTube azt is jelenti, hogy a Google számára ez mostantól támogatott valami lesz - az pedig csak jó lehet. Nekünk, felhasználóknak.
De vajon nekünk, hazai tartalomszolgáltatóknak? Pánikoljunk ismét?
A YouTube party Budapesten a Szabadság tér 17-ben, vagyis a volt MTV székházban került megrendezésre. Egy kis film-zene(eszköz)-történeti minikiállításon kellett áthaladni, a díszítés pedig retrónak szánt tévéadások voltak, terítővel lefedett asztalkákon a nyolcvanas évek sztárjaival. Ez az egész miliő kb. olyan volt, mint egy halotti tor a leölt ellenség főhadiszállásán, italok a vesztesek sisakjából, terítve a vesztesek páncéljaira.
A YouTube jött, látott, győzött. Ez van.
És még egy: a külsőségek, a fogadtatás, a party minősége a kilencvenes évek végének telkós bulijaira emlékeztetett. Akkor ott volt a pénz. Mára nagyot fordult a világ: a Magyar Telekom veszteséges évet zárt, miközben a Google idehaza is szárnyal. És ezt nem szégyelli meg is mutatni.
Én a magam részéről örülök annak, hogy ez a változás megtörtént. Végre megtörni látszik a jég a hazai zenei élet és az internet kapcsolatában, van valami modell szerűség, ami a felhasználók igényeivel sem megy igazán szembe - lehet ebből jó dolog is.
Másrészt szomorú, hogy ehhez egy Google kellett, hiszen amit most a YouTube ad, azt adhatta volna az IndaVideó vagy a Videa is. Biztosan megvannak azok a jó indokok, hogy miért nem, és ebben bizony benne van az, hogy a Google-nek irdatlan sok pénze van, fejlesztésre, de akár arra is, hogy piacot vegyen, ha akar. Nehéz egy ilyen versenytárssal harcolni. De ezen már kár lenne siránkozni, inkább örüljünk, és figyeljünk, fog-e ez valami változást hozni a hazai reklám és zenei piacon.
Utolsó kommentek