Mindenképpen megérne egy misét, miért van az, hogy kishazánkban a magukat jobboldalinak nevezett pártok - amik ugye elvileg piacbarátok, hiszen ez a jobboldaliság egyik fontos ismérve más vidékeken - miért nem piacpártiak, és ebből következően miért nem szeretik a reklámokat se. Azt mondják, ez egyfajta fejlődési rendellenesség, hogy nálunk a baloldal a piacbarát és nem fordítva. De a tény így is tény marad: a jelenlegi kormányzat úgy általában nem igazán barátja a reklámoknak, főleg, ha azok nem nekik tejelnek.
Éppen ezért nem túl meglepő, ha a kormány illetve a jobboldali kurzus ökle lesz minden olyan szervezet, amely anyagilag vagy egyéb módon függ tőlük. Meg sem lepődök tehát azon, hogy ha egy törvényben valami nem pontosan van megfogalmazva, akkor mostanában valahogy mindig a szigorúbb értelmezés lesz a nyerő.
Én egyébként a reklám szempontjából (is) elég liberális nézeteket vallok. Azt gondolom, hogy amit árusítani lehet, azt engedni kell reklámozni is, és azt gondolom, a reklámnak igenis van szerepe a szocializációban és a fogyasztásban. Hiszek a kapitalizmusban, a szabad piacban, és abban, hogy az emberek döntési helyzetben képesek jól dönteni, a saját érdekeiknek megfelelően. De azt is tudom, hogy ez egy ideális rendszerben működik csak, és annyi torzító hatás van, hogy a fentiek teljes tisztaságukban nem megvalósíthatóak. Tehát kellenek a törvények, a szabályok, azokat be kell tartatni, és vannak olyanok, akiket védeni kell.
Ilyen védeni való csoport a kiskorúak csoportja. Egyrészt teljesen érthető, hogy a nem számukra forgalmazott termékeket nekik ne reklámozzuk. Másrészt az is elfogadható, hogy próbáljunk meg számukra kisebb reklámzajt teremteni. És még azt is el tudom fogadni, hogy figyeljünk oda, mennyire erőszakosan tukmáló egy reklám.
De ha egy irányelvet nagyon szigorúan veszünk, akkor az már könnyen lesz a ló másik oldala, és mint ilyen, okozhat kellemetlenséget nekünk, reklámipari segédmunkásoknak is.
A GVH határozata alapján "1-1 millió forintos bírsággal sújtott két céget kiskorúaknak szóló nyereményjátékaival kapcsolatos reklámok miatt." Miért is?
Az M-Ágnes Játéknagykereskedő és Készítő Bt. és az Egmont Hungary Könyv- és Lapkiadó Kft. esetében a versenyhivatal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot állapított meg. Az előbbi cég az általuk forgalmazott Nappy nevű játékkutyákat és Filly fantázianevű királyi családot reklámfilmekkel, plakátokkal és bannerekkel népszerűsítette. A reklámokban olyan üzenetek jelentek meg, mint például a „Gyűjtsd össze mindegyiket!”, amellyel a játékok megvásárlására szólították fel a kiskorúakat.
(forrás)
A Kreatív cikkében szépen kivesézik, miért hülyeség ez a döntés, miért túlreagálása a helyzetnek, és mi lehet ennek az oka. Azt hiszem, ezen majd még elnyamnyognak sokan, de tény, a kormányzatot - a fenti levezetés alapján - nem fogja zavarni, ha ez a szigorúság megmarad.
De miért hoztam én ezt most föl?
Azon egyszerű oknál fogva, hogy az interneten nem kevés reklámszöveget kell írnunk. A kampányok szövegét a Google-re, Facebookra, ETARGET-re mi magunk írjuk, bannereket tervezünk, és sok más olyan kommunikációt valósítunk meg, ahol a szöveg tőlünk származik. És ha egy tőlünk származó szöveg célcsoportja a gyerekek, és nem tudunk erről a szabályról, akkor bizony nagyon szép büntetést kaphat az ügyfelünk.
Nem lenne ez jó senkinek. Sajnos a törvény megváltoztatása nem elsősorban rajtunk múlik, így alkalmazkodnunk kell. Figyeljünk oda tehát, hogy mit írunk, figyeljünk oda, hogy a két-három éve még teljesen jó reklámszövegek idén már büntetést jelenthetnek.
Ennyit szerettem volna elmondani.
Utolsó kommentek