Néha úgy érzem, a ROI inkább szitokszó a hazai marketingesek számára. Jelentése ugye befektetés megtérülés, vagyis a ROI arról szól, hogy az egységnyi befektetett forrás (pénz) mennyi bevételt (hasznot) termelt. Ennek számolása elvileg triviális kérdés, hiszen ez kell ahhoz, hogy lássuk, mennyire érte meg egy reklámeszközt használni. És sokan mégsem számolnak ROI-t, mert nem egyszerű. Sok olyan előzetes tervezés kell hozzá, amit nem nagyon lépünk meg, és sok esetben nem tudni, mit is kell mérni.
Mert amíg pontosan meg tudjuk monani, mennyibe került egy felhasználó, ha Google AdWordsöt használunk, már nem ennyire egyszerű a kérdés, ha belerakjuk azt, hogy ismertebb márka esetében a gyakoribb keresés és egyéb okok miatt például olcsóbb lesz egy kattintás díja, vagyis a direkt vásárlást esetleg nem hozó image kampány csökkenti az AdWords költségeket...
És még bonyolultabb az ügy, ha bevonjuk a közösségi médiát is: itt aztán módszertant találni, azonosítani a költségeket és a bevételt, nem egyszerű dolog. Éppen ezért örültem meg, amikor a HVG felkért a ROI a közösségi médiában könyv lektorálására - végre egy könyv, amit a hazai gyakorló és tanuló marketingesek kezébe tudok nyomni: ezt tessék elolvasni, ebben benne van egy csomó hasznos infó.
Mert a könyv, ha nem is foglalkozunk a ROI-val, nagyon jól bemutatja, milyen lehetőségek vannak marketingesként a közösségi médiában. Igaz, másfél éve íródott, így napi technikai dolgokban nem friss, de a folyamatok tekintetében szerintem a hazai gyakorlathoz képest évekkel előre mutat.
A HVG a könyv témájához szervezett egy kiskonferenciát, ahol tartottam egy előadást, elsősorban a könyv alapján, mire érdemes odafigyelni. A cél egyfajta metszete volt a könyvnek - nincs benne mindenről szó, ami a könyvben van, csak pár súlyponti dolgokat emeltem ki. Ezeket legalább érdemes elolvasni.
Íme tehát az előadás, és ha kedvet kaptok rá, vegyétek meg a könyvet is!
Utolsó kommentek