Szeretem a buta felhasználókat. No nem azért, hogy nevessek rajtuk (bár néha...), hanem mert olyan dolgokra mutatnak rá, amire az ember nem is gondolna. Persze, a "buta" az relatív fogalom, és sokszor kiderül, valójában nem is buta a szó köznapi értelmében, csak máshogy viselkedik, mint ahogy azt előre a fejlesztő, tervező eltervezte.
Weboldalak elemzéséhez használjuk mások mellett a ClickTale nevű eszközt is. Igaz, nem olcsó, de nagyon hasznos, ugyanis filmeket is csinál a felhasználó mozgásáról. Egészen pontosan végig lehet nézni azt, ahogy belép a weboldalra, mozgatja az egeret, kattint, kitölti a kitöltendő mezőket, közlekedik jobbra-balra, eltéveszt, újraír, visszalép, mellékattint, elfelejti kitölteni, nem találja, elszökik, mégismarad...
Az ügyes felhasználó figyel, értelmez, keveset téveszt. És amikor azt hiszed, de ügyesek vagyunk, milyen jó is ez a weboldal, tudják használni, egyszercsak beesik egy nem ügyes, és olyan dolgokat tesz, ami az eszünkbe nem jutott, hogy tehet. Például amikor a felugró figyelmeztető ablak mellé kattint. Vagy amikor kikerül valamilyen kvázi-védelmet, de persze nem tudatosan. És olyankor elmormolsz egy kedves átkot, és átgondolod, mi is lett elcseszve.
És javítasz.
Mert befejezett weboldal nincs, mindig lehet jobbá tenni.
Ezért is nagyon fontos az ilyen típusú elemzés, ami más, mint a Google Analytics számok és grafikonok világa, hiszen itt történetmesélés folyik. Igaz, nem egy teljes, átfogó képet kapsz, hanem egyfajta fókuszcsoportos vizsgálatot, de így bizonyos minőségi elemeken tudsz javítani.
Végül: megéri. Ha az oldaladon el akarsz adni, akkor simán megéri kifizetni a ClickTale havi párszáz dollárját, mert vissza fog jönni. És hidd el, mindig lesz egy jóbuta felhasználód, aki máshogy látja a weblapod.
U.i.: Németh Ádám kollégánk írása a ClickTale-ről.
Utolsó kommentek