Rég volt arról vita, mennyit ér egy lájk, de ez is olyan, mint a töltöttkáposzta: felmelegítve a legjobb! De 2013 lájkja a TAT! És az utóbbi hetekben a TAT számok elburjánzó fetisizálását látom magam körül. A TAT szám a Facebook céges oldalakon tekinthető meg, és a rövidítés azt jelenti: Talking About This, vagyis hányan beszélnek az oldalról - illetve ennyi az a felhasználó aki valamennyire aktív volt az elmúlt 7 napban (lájkolt, megosztott, hozzászólt stb.).
A lényeg: mostanában azt hallom úton-útfélen, hogy a lájk az egy dolog, nade a TAT szám! Az az igazi, ha egy oldal jól van adminisztrálva, akkor a TAT szám az egekbe szökik! A lájk szinte nem is érdekes... És persze akkor van igazi értéke a TAT számnak, ha az nem fizetett megjelenésekből származik.
És első ránézésre ez amúgy igaz is, nem? Ha a TAT szám magas, akkor sokan lájkoltak bejegyzéseket, sokan osztottak meg posztokat és így tovább. De azért gondolkodjunk egy kicsit. Valóban a TAT szám a mindenható? Valóban ez a lényeg? Mert mitől nő igazán a TAT szám? Ha a bejegyzésünk tetsző. És mi az, ami a többségnek tetszik?
Cica. Kutya. Kisgyerek. Zsebcoelho-bölcsességek. Érzelmes szövegek. Idióta viccek. Folytassam? Ja, persze: vicces videók, hülye képek, érzelmektől csöpögő montázsok... Ugye milyen jó? Ilyenekkel tuti lehet növelni a TAT számot! És mi lesz ezután? Nos?
Ha céges Facebook jelenlétről beszélünk, akkor persze előre el kell döntenünk, mi jelent értéket számunkra. Mi az, ami fontos: ha egy édi-bédi-baby képét kirakjuk, és azt százan, ezeren lájkolják meg megosztják? Oké, ha cukipofa képeket árulunk akkor talán lehet ez a cél. De nem az lenne a cél, hogy olyan dologról beszéljenek a népek a közösségi médiában, ami rólunk szól? Ami hozzánk köthető?
Ha van ilyen, és azt osztják meg sokan, ha ilyentől nő a TAT szám, akkor az nagyon jó. De hogy valódi eredmény lenne? Ez igazából a céltól függ.
De abban nem hiszek, hogy a TAT szám jó fétis. Az ugyanis félrevezet, és értéktelen, de jól hangzó posztok tömegét hozza. Egy TAT számával dicsekvő oldalát megnéztem, és azt láttam, tele van semmitmondó, ámde nagyon érzelmes poszttal. Olyan, mintha csak az lenne a lényeg, kattintsanak! Semmi céges tartalom, semmi, olyan, amiben párbeszéd alakulhat ki a márkáról. Igen, magas a TAT szám. De ez nem tesz semmit hozzá a GDP-hez, csókolom!
Vagyis érdemes lenne egyel tovább lépni, és olyan mérőszámokat használni, amely az üzleti sikerességről szól. És a TAT számot pedig a helyén kezelni: ne ez legyen a cél, ez legyen a célhoz vezető út egyik mérőszáma!
Utolsó kommentek