Szerdán lesz a HVG "ROI az online marketingben" című konferenciája, ahol én tartom a nyitó előadást. Az lesz a dolgom, hogy kicsit megalapozzam a többiek témáit, és kicsit arról meséljek, mi is ez a ROI és miért is érdekes ez nekünk.
Persze, kötelezően el kell mondanom a definíciót, sőt az alap képletet is, de ezen felül rá akarok mutatni azokra a kérdésekre, amik kicsit nehézzé teszik a ROI számítást. Például arra, hogy milyen módon kell egyes eredményeket számszerűsíteni, vagy arra, hogy nem mindegy, egyszeri vagy többszöri vásárlót nyerünk meg egy kampányban.
A ROI számítás egy végtelenül egyszerű dolog: az a kérdés mindössze, hogy a befektetett pénzünk segítségével mekkora nyereséget sikerült elérnünk. Csak amikor ezt elkezdjük szétbontani, és nem a teljes egészet vizsgáljuk, fog kiderülni: nem egyszerű eldönteni, a bevétel mekkora részéért felelős a brandünk ismertsége, a céges blogunk vagy az AdWords kampányunk. Hiszen ezek egésze, a marketing mix fog számítani.
Aztán a délután folyamán szó lesz majd a brand és a ROI kapcsolatáról, közösségi médiáról, a Google Analyticsből kiszedhető adatokból, és persze mindez szükségszerűen gyakorlati úton bemutatva - hiszen a ROI alapvetően egy gyakorlati kérdés.
Tudom, hogy sok marketinges nem szívesen foglalkozik a ROI-val, bár ezt nem szívesen vallja be. Azt is tudom, hogy szemléletmódot kell váltani, hogy az ember ilyen fejjel figyeljen. De ami a megdöbbentő: sok mikrocég vezetője mindenféle tanult tudás nélkül, zsigerből számol ROI-t. Igaz, nem tudják, hogy ez mi, de pontosan tudják, mire költenek, és mi mennyit hozott. És ha kell, meg is mondják: ez a kampány szar volt, ez a másik bejött, a harmadik so-so, de tavaly jobb volt.
Tőlük is érdemes tanulni. Meg hát tőlünk is majd, szerdán.
Utolsó kommentek