Azt írja Kis Ervin Egon, hogy a kiadók nagy tévedésben élnek: mára nem a felület számít, hanem a tartalom. Nem felületet fogyasztunk az internet által beköszöntött világban, hanem tartalmat. Az írása alapján azt gondolhatnánk, hogy a felületet szerepét "vette át" a tartalom. Ezt szeretném én most pontosítani.
Ezekről a változásokról a Media Hungary néhány résztvevője mintha nem értesült volna. Egyfolytában felületet emlegetettek többen is, holott ma már a felhasználó nem kötődik felületekhez, csatornákhoz vagy eszközökhöz, csak használja őket, de teljesen esetlegesen. Nyolc-tíz éve még asztali gépen nézte a YouTube-ot, bélyegméretű képen; öt éve laptopon és már néha teljes képernyőn; ma már mobilon, tableten és okostévén, HD-minőségben - jövőre meg... fene se tudja. Nem orgánumot vagy csatornát választunk, hanem tartalmat;
És igen, ez alapvetően igaz, de azt hiszem, a változásnak van egy olyan eleme, ami miatt a kiadók mégis nyugodtak lehetnek. Valóban elveszett a kapuőr szerepük, klasszikus értelemben: ma már nem vagyunk a kiadókhoz kötve, a tartalmat nélkülük is megkapjuk. Mégis, vannak olyan dolgok, amikhez a fogyasztók viszonyulnak. Ez pedig a márka (a brand).
A kiadók nagy szerencséje, hogy a fogyasztók, a felhasználók nem egyszerűen csak tartalmakat fogyasztanak, szolgáltatásokat használnak, hanem brand-eket használnak. Vagyis nem úgy általában videót nézünk, hanem a YouTube-on vagy a Facebook-on nézünk videót. Nem úgy általában híreket fogyasztunk, hanem konkrét blogokat vagy portálokat követünk.
Igen, a tartalom a legfontosabb: ezek a felületek(!) azért váltak fontossá, mert a rajtuk található tartalom értékes a fogyasztók számára. Vagyis nem, tartalom nélkül nincs élet, de ebben nincs semmi újdonság, így van már azóta, hogy média létezik. Csak most szélesebb a merítés, több a tartalom gyártója. Ezt hozta a webkettő nekünk.
Ha nem így lenne, akkor a Yahoo!-nak nem kellett volna a Tumblr, elég lett volna indítaniuk egy új mikroblogszolgáltatást, ugye. Nem a sok blogért fizetik ki az 1,1 milliárdot, hanem a tartalomért és a névért együtt. Meg azért a tendenciáért, hogy a Facebookot elhagyó fiatalok egy része pont a Tumblr-t kezdte el használni.
A brand továbbra is fontos. Néhány nagy brand a hagyományos médiából át tudott részben menekülni, lásd pl. a BBC-t, de ha megnézzük a hazai márkákat, ott is láthatunk példákat (RTL Klub, HVG). Ezért nem annyira idegesek a kiadók: amíg van pénzük, addig tudnak venni márkákat, vagy ha nagyon összekapják magukat, akkor akár gyártani is. Csak majd most az interneten teszik ezt, nem az újságosbódéknál vagy a tévében. Az igazi problémájuk nem a közönség. Az igazi problémájuk az a jövedelmezőség: hogyan lesz ebből a figyelemből pénz?
De ez már egy másik történet.
Utolsó kommentek