Szinte minden mérhető az interneten, szokták mondani. Szinte minden, de egy dolog biztosan nem: az ízlés. Azt persze meg tudjuk mérni, hogy egy adott célcsoportnak mennyire tetszik valami, de valójában csak össze tudunk hasonlítani dolgokat, mert az jobban megy, vagyis azt tudjuk megmondani, melyik tetszik jobban és melyik nem. Nem tudunk pontos mérőszámot odaállítani, hogy mi mennyire tetszik mondjuk egy százas skálán.
Az ember szubjektív értékítélete egyfajta érzés, és nem mérnöki pontossággal tervezhető valami. Nagyon érdekes, hogy milyen felháborodás kíséri az új Origo.hu címlapot és design, vagy például az Apple új iOS megjelenését, amit ma este mutattak be.
Triviális: van akinek tetszik és van akinek nem. Szakmai szemmel persze minden más, de a laikusok is megosztottak. És akkor ebből most következik az, hogy valami jó vagy nem jó?
Az Index.hu eddig akárhányszor új designnal jött elő, mindig visszakövetelték a régit az olvasók egy része. Hiszen a megszokottat szeretjük, az újat nem, és ha az új nagyon újít is, akkor még kevésbé. Ilyenkor kell hinni magunkban: ha az újdonság kellő ideig megmarad, akkor megszokottá válik, majd az lesz az etalon. A szubjektív értékítélet változik, és idővel azt fogjuk szeretni, amit korábban el sem tudtunk képzelni, hogy tetszeni fog.
A tervezéskor ezt a fajta emberi viselkedést is figyelembe lehet venni. Persze fontos, hogy legyünk stabil piaci helyzetben, vagyis önmagában a megjelenés ne lehessen ok arra, hogy más szolgáltatást használjanak a felhasználóink. Mert ha az új design risztó, akkor nem megszokni fognak, hanem megszökni...
Utolsó kommentek