Sok dolgot érdemes kutatni az online világban is. Jobbára olyan dolgokat, amiket nem lehet vagy nem érdemes mérni. De van egy csomó adat, ami nyilvánosan is elérhető. Ilyen például az, hogy hányan használják a Facebookot és az is, hogy hányan iwiw-eznek. A Facebook készséges, és a belső hirdetési rendszere szállítja nekünk a számokat, illetve egy külső szolgáltató, a SocialBakers.com is megmutatja bárkinek (aki előfizet). Az iwiw már cselesebb, ott a Webauditot vagy az OPA-t kell vizslatni, és megfelelő időtávú adatokat elemezni. De ezek konkrét számok, nem kell itt kutatgatni, lehet tudni.
Erre ma az egyik hazai, online médiával is foglalkozó kutatócég, a Mediameter ezt adta ki sajtóközleményben:
A Facebook-tagok száma a tavalyi adathoz képest majdnem félmilliós növekedést elkönyvelve idén átlépte a 3 milliós szintet
Átlépte. A 3 milliót. Aha. Mit is mond erre a Facebook, hányan Facebookozunk? 4,4 millióan... Na, akkor mi történt? Miért van egy milliós elétérés?
Ennek két oka is lehet, lássuk sorjában. Az első a kérdezés módja. A Facebook az aktív regisztráltakat számolja, míg a kutatás a megkérdezett 2000 ember "bevallása" alapján készült. A másik ok viszont bent van az eredeti közleményben, íme:
2012. első negyedévében a 18 éves, vagy ennél idősebb népesség 38 százaléka volt tagja valamelyik közösségi oldalnak, egy évvel később, az idei év elején már 41 százalékuk
Kiemelem: 18 éves vagy ennél idősebb. Vagyis nem mindenki, csak minden nagykorú! És nincs benne a legaktívabb Facebookozó réteg, a 14-18 év közöttiek. Most erre mit lehet mondani? Így a kutatás többi része sem sokat ér, pontosabban nem tudom elfogadni, hogy pontos lenne. Ennek így szerintem nem sok értelme van.
Mit kellett volna csinálni? A közleménynek egy részében rá kellett volna mutatni, hogy máshol más adat érhető el, és elmagyarázni, mi a különbség oka. Úgy nem lenne vele bajom. Így viszont tartom a kijelentésemet: a Mediameter kutatása szakmailag megkérdőjelezhető. Tényleg nem tűnt fel senkinek ez a különbség?
Utolsó kommentek